NONSTOP Present

24 uur achter elkaar klussen en wandelen!

Op 26 en 27 mei heeft een groep avonturiers 24 uur achter elkaar geklust. Daarnaast was er een estafetteloop waar ouderen die gebruik maken van een rolstoel/ rollator aan mee konden doen. Deze dag werd georganiseerd door Present en had als doel dat de beweging van omzien naar elkaar toeneemt.

Het verslag van 24 uur achter elkaar klussen

Wie wil er nu dag en nacht klussen? Toch hebben 10 mensen zich volledig inzet met een prachtig resultaat als gevolg! Ongeveer 240 uur vrijwilligerswerk in 24 uur. De deelnemers aan deze actie zijn: Anneke, Frans, Ferdinand, Koos, Niels, Eric, Gerrit Jan, Rudolf en twee Gerards. Samen hebben zij een geweldige prestatie neergezet. Dat had niet gekund zonder de ondersteuning van het team van cateraars waaronder Ruth, Trees, Bas, Margriet, Josella, Patricia, Jolanda en haar zoon, Luz Maria en tenslotte restaurant “La Vache” uit Veendam.

Wat moet het ongelofelijk zwaar zijn als je in een vreemd land terechtkomt, tussen vreemde mensen, met een vreemde taal en ook nog zonder je vrouw en kinderen. Dat overkomt veel statushouders die ook in gemeente Midden-Groningen gehuisvest worden. Eén van die statushouder hebben we tijdens de nonstopactie kunnen helpen met het opknappen van zijn woning. We hebben een bescheiden bijdrage geleverd. De aanzet tot hulp vanuit Present werd gegeven door de buurt en ook nu na de actie van Present gaat deze ondersteuning door. Tijdens de koffiemomenten hebben de klussers en de man uit Syrië elkaar gesproken. We werden er stil van.

Een andere klus vond plaats bij een alleenstaande oudere dame bij wie de woning gesausd moest worden. Een draak van een klus, want veel oude verf liet los en dat betekende dat alles eerst afgestoken moest worden. Tijdens de nonstopactie werd er tot 00:00 uur bij mensen thuis geklust en dat maakte deze hulpontvanger nogal slaperig. Naar mate de klus vorderde nam ook haar vermoeidheid toe, totdat het niet langer ging en de hulpontvanger is gaan slapen en de klussers rond 00:30 uur zachtjes de deur achter zich dicht trokken om naar het verzamelpunt te vertrekken.

Woonzorgcentrum Sint Jozef was het verzamelpunt van de actie. Zowel de aftrap van de actie als de binnenkomst van alle vrijwilligers vonden plaats bij Sint Jozef. Ook alle maaltijden zijn daar geserveerd en genuttigd. De verzorging, ontvangst en aandacht door de dames van de catering waren erg goed.

Als tegenprestatie voor het gebruik van de ruimte bij Sint Jozef zijn alle rolstoelen en rollators van de bewoners van Sint Jozef schoongemaakt. Dat was een grote klus. Met z’n allen is het toch gelukt en ongeveer 100 hulpmiddelen zijn gewassen en gepoetst. Dat gebeurde aan de linkerzijde van het gebouw. De klok sloeg 2 keer en in het pikkedonker onder een straatlantaarn waren de klussers in de weer met emmers, doekjes, sop en handschoenen. De verleiding was groot om in plaats van poetsen een rolstoelrace te houden. We hebben ons gelukkig kunnen bedwingen al hebben sommigen toch even geprobeerd hoe het later misschien zal zijn…

Wat kun je blij zijn met de eerste lichtstralen bij het ochtendgloren! Dat gold ook voor ons. ‘We werkten bijna ‘onder’ de kerktoren van de Willibrorduskerk in Sappemeer. Ook ’s nachts is de klok goed zichtbaar en onwillekeurig wordt er vaak een blik op geworpen. Dan duurt de tijd lang, maar we hadden veel plezier en na een kop koffie rond 04:00 uur en een schoon sopje storten we ons weer op onze schone taak. Twee uur later is ook deze klus geklaard. Toen kwam de dip en hebben sommigen de binnenkant van de ogen bekeken. Ja, dat was even nodig. Anderen maakten van de gelegenheid gebruik om stoere verhalen en slappe humor te delen. Dat was grappig en leuk. We lachten totdat we door het nachtpersoneel tot stilte werden gemaand want een aantal ouderen konden door ons lawaai niet slapen.

Enfin, de dag brak aan en we schoven het ontbijt naar binnen, wat overigens uitstekend smaakte. Er stonden nog een paar klussen op het programma. Zo is er onder andere opnieuw gesausd en geschilderd, getuinierd en betegeld. Met name dat laatst was een leuke klus waarbij het laatste luie zweet eruit geprest werd. Het was warm die zaterdagmiddag, maar er werd voor voldoende water gezocht door onze gastvrouw en tevens hulpontvanger. Er werd met tegels gesjouwd en met stenen, de stenen barbecue werd opgebouwd en het laatste puin werd afgevoerd. Al met al een klus die naar tevredenheid is verlopen en waar de alleenstaande moeder erg blij mee was.

Eindelijk werd het 15.00 uur. De tijd waarop we hadden afgesproken terug te zullen zijn om als helden ontvangen te worden bij woonzorgcentrum Sint Jozef. Een van de klussers kwam op het goede idee om nog even een ijsje te halen in Kolham. Dat hebben we dan ook gedaan en daardoor kwamen we iets te laat aan bij Sint Jozef. Op de valreep dus toch nog een bekentenis aan alle mensen die op ons zaten te wachten. Het maakte de aankomst voor ons alleen maar mooier.

Na de lovende woorden van Fokko die ons namens het bestuur toesprak en de waardering uitte door iedere klusser een bosje bloemen te overhandigen spoedde een ieder zich huiswaarts. We kijken terug op een prachtig en geslaagde 24 uur.

We bedanken alle sponsoren die met elkaar een bedrag van € 700,- hebben gegeven! We bedanken ook alle cateraars, hulpverleners, personeel van Sint Jozef en alle anderen die deze actie mogelijk hebben gemaakt!

voor foto’s klik hier

Namens alle nonstoppers,