Sinterklaasactie 2018

Wat een mooi feest !!!

235 kinderen pakten op zaterdag 1 december een cadeautje uit. Dat hadden ze niet zonder hulp van inwoners van de gemeente Midden-Groningen kunnen doen. Present Midden-Groningen dankt iedereen die er voor heeft gezorgd dat sinterklaas een mooi kinderfeest is geworden.
“Het is zaterdagmiddag 1 december. In het grote pakjeshuis van Sinterklaas is het een drukte van belang. De pakken hangen klaar, de cadeautjes voor alle 230 kinderen zitten in zakken en aan de keukentafel vindt de grote metamorfose plaats. Bij elke veeg schmink op de gezichten werden mensen meer en meer onherkenbaar.
Om 16.00 uur is het hele pietencorps compleet. Kleurrijke pakken, mooie zwierige veren en knellende oorbellen. In koppels gaan de pieten op pad met zakken cadeautjes en verwenpakketten maar ook met strooigoed.
Op straat worden we al herkend en nageroepen. Voorbijgaande kinderen maar ook grote mensen krijgen natuurlijk een handvol strooigoed.
Op het balkon zien we al iemand staan die ons verwacht. We bellen aan en de deur van de portiek zwiept al open. De moeder doet open en achter haar staan twee jongens gekleed in zomerkleren en op blote voetjes. Gezichten vol verbazing, verwachting en spanning. De woning is eenvoudig ingericht. Weinig speelgoed is zichtbaar maar ondanks dat is er een warme sfeer.
De pieten maken kennis met de jongens en de moeder. Het strooigoed wordt erg gewaardeerd. De zak wordt omgekeerd en voor iedereen zijn er fleurig ingepakte cadeautjes in allerlei vormen. De jongens scheuren het papier eraf en zijn vol verbazing en dankbaar met datgene wat ze hebben gekregen van de goede Sint. Samen met de jongens zingen de Pieten een mooi sinterklaas lied en dan is het alweer tijd om afscheid te nemen. Er wachten nog veel meer kinderen op het bezoek van de Pieten.
En zo gaan de pieten verder en ontmoeten verschillende kinderen, zowel groot als klein. Wat is het een geweldige ervaring om deze kinderen blij te maken met een bezoek, een beetje aandacht en een cadeautje. Het zijn allemaal kinderen die opgroeien in omstandigheden waar ziekte is of weinig financiële mogelijkheden, gezinnen waar een vader of moeder afwezig is. Situaties waar de gebrokenheid van deze wereld zo zichtbaar en voelbaar is. En juist op die plekken, in die huizen werden wij warm onthaald om kinderen te laten ervaren dat ze belangrijk zijn en gezien worden ondanks de omstandigheden.
Bedankt voor alle vrijwilligers die uren en dagen van hun tijd hebben ingezet om dit feest mogelijk te maken. Een hele diepe buiging voor allen!
Piet “