Present start in Montferland

14 december 2022

“De meerwaarde van Present zal zitten in de verbinding met de haarvaten van de samenleving. De neutrale brugfunctie van Present kan daarin heel helpend zijn”, met die woorden gaf wethouder Ingrid Wolsing de officiële aftrap van Present Montferland op maandag 12 december. Naast haar zaten Arjan ter Bogt, directeur-bestuurder van woningcorporatie Plavei en Nelly de Vries, directeur van Present Achterhoek. Ter Bogt ondertekende tijdens de bijeenkomst een samenwerkingsovereenkomst voor drie jaar met Present. “Voor Plavei was deze samenwerking meer dan logisch. Steeds vaker zien wij bewoners die de grip op hun leefomgeving kwijt raken. Present kan ons hierbij helpen met haar neutrale, vrijwillige inzet en de ontmoeting die hiermee gepaard gaat. De Vries vult aan: “We zijn heel erg blij met de samenwerking en financiële hulp van de gemeente Montferland en Plavei. Hierdoor kunnen we nu snel met Present Montferland starten”. Present gaat in Montferland ook nauw samenwerken met welzijnsorganisatie Welcom.

Over Present

Present biedt groepen vrijwilligers de mogelijkheid om zich in hun eigen woonplaats in te zetten voor mensen die te maken hebben met armoede, een slechte gezondheid of eenzaamheid. Het gaat om afgebakende eenmalige kleine, korte klussen. De wens van de groep vrijwilligers staat voorop. Vanuit dit aanbod gaat Present op zoek naar mensen die hulp nodig hebben. Hiervoor werkt Present samen met professionals die hen helpen. Op deze manier komt de hulp van de vrijwilligers bij de mensen die dit echt nodig hebben.

Omzien naar elkaar

Het bijzondere van Present is volgens De Vries niet alleen dat ze uitgaan van het aanbod van de groep vrijwilligers en de invloed van de projecten. Maar vooral ook dat verschillende groepen uit de samenleving elkaar ontmoeten en zich verbinden. “Dat sociale contact is een minstens zo belangrijk onderdeel. Het is ‘omzien naar elkaar’: “Naoberschap in een modern jasje.”

In de regio zijn verder Present Doetinchem, Winterswijk, Bronckhorst en Aalten-Dinxperlo actief. In 2021 zetten bijna 1.100 vrijwilligers zich meer dan 7.000 uren in voor een medemens in deze regio. In heel Nederland waren dit bijna 35.000 vrijwilligers met een inzet van ruim 156.000 uren. Al deze vrijwilligers worden door projectcoördinatoren verbonden aan de hulpvragen in hun regio. Marije Klein is vanaf 1 januari de projectcoördinator van Present Montferland.