‘Een klein gebaar met veel betekenis’

‘Ik vond het een bijzonder fijne manier om mijn zaterdagmiddag te besteden’, vertelt een van de fractieleden van Lijst Groot Montferland. Samen met negen collega’s trok zij een middag op met tien rolstoelgebonden ouderen. De raadsleden dronken koffie met de ouderen, maakten een wandeling en genoten na afloop van een drankje en een hapje. ‘Ik heb veel geleerd over ‘s-Heerenberg’, vertelt de vrijwilliger. ‘En ik merkte dat de degene met wie ik liep er heel vrolijk van werd om mij daarover te vertellen. Het voelde voor mij echt als een win-win’.

Voor herhaling vatbaar

Lijst Groot Montferland had zich aangemeld bij Present met het verzoek om als raadsfractie een sociaal project te mogen doen voor kwetsbare mensen in de gemeente. Present organiseerde de activiteit samen met zorgorganisatie Azora. Op hun locatie Sint Gertrudis aan de Marktstraat in ’s-Heerenberg verzamelden de raadsleden. De sfeer was direct gezellig en ontspannen en de kennismaking met de ouderen verliep gemakkelijk. De meesten van hen zijn lichamelijk kwetsbaar, eenzaam, rolstoelafhankelijk en zien soms op een dag alleen iemand van de thuiszorg. Na een kop koffie en wat lekkers bij St. Gertrudis gingen ze op pad door het centrum van ’s-Heerenberg. Eén van de vrijwilligers vertelt: ‘Het was een mooie en waardevolle middag. De gesprekken met de ouderen waren erg leuk en de liefdevolle reacties na afloop hartverwarmend. Het is een klein gebaar met veel betekenis en zeker voor herhaling vatbaar’.

Ook aan de slag?

Ben je nieuwsgierig geworden? Lijkt het je ook leuk om samen met een groep collega’s, vrienden of familieleden iets te betekenen voor een kwetsbare dorpsgenoot? Neem dan contact op met Marije Klein en alles wordt voor je geregeld. Marije is coördinator van Present Montferland: marije.klein@presentmontferland.nl; tel. 06-23073168. Neem ook een kijkje op www.presentmontferland.nl.