Verhalen

Maatschappelijk project teamleiders Mainfreight smaakt naar meer

“Bij onze evaluatie is het idee geopperd dat om dit vaker te doen. En dan misschien ook wel bedrijfsbreed.” Dat zegt de 29-jarige Eefje Lucassen uit Gaanderen, teamleider bij Mainfreight in ’s-Heerenberg. Zij nam met 17 andere leidinggevenden van de internationale logistieke dienstverlener deel aan een project van Present. Daarbij werden inwoners van Montferland geholpen met praktische en sociale activiteiten.

Projectcoördinator Marije Klein van Present Montferland stelde een programma samen, waarbij drie uit leidinggevenden bestaande teams aan het werk konden. In ’s-Heerenberg werd een voortuin opgeknapt en onderhoudsvrij gemaakt, in Azewijn werd een betongaas afrastering met Hedera neergezet en een poort verplaatst en een derde groep ging op pad met elf zorgbehoevende ouderen die dagbesteding volgen op zorgboerderij De Hettenheuvel in Loerbeek.

Present is begin 2023 gestart met een afdeling Montferland. De organisatie koppelt vrijwilligers aan hulpvragers, waarbij verzoeken via zorgorganisaties en maatschappelijke organisaties aangemeld worden. De projecten waar Mainfreight aan werkte, werden aangedragen door woningcorporatie Plavei, het Sociaal Team Jeugd van de gemeente en Zorgboerderij De Hettenheuvel.

Marije Klein zegt over de startperiode: “Vorig jaar heb ik twintig projecten gedaan en het streefgetal is om er dit jaar veertig te doen. Daarom ben ik dit jaar ook druk met het inwerken van groepenbegeleiders die activiteiten met een groep kunnen starten en afronden.”

Tot nu toe werd in de gemeente Montferland vooral in ’s-Heerenberg en Didam gewerkt. De projectcoördinator: “Nu, na dik een jaar, begint het breder te worden. Met Mainfreight, sinds kort partner van Present, deden we nu de eerste klussen in Loerbeek en Azewijn. Het was een hele organisatie. Ik heb nog niet eerder zo’n grote groep vrijwilligers ingezet. En dat met drie projecten tegelijkertijd op drie verschillende plaatsen.”

Het project voor Mainfreight was onderdeel van een managementdag met als thema “Handen uit de mouwen en poten in de klei”. Eefje Lucassen vertelt hierover:

“We hadden ’s ochtends een workshop over kostenbesparing en ’s middags hebben we de handen uit de mouwen gestoken voor de maatschappij. Als je op onze website kijkt dan zul je zien dat we geven om onze klanten, maar het is ook belangrijk om wat voor je omgeving te doen. Daarop sloot deze activiteit heel goed aan.”

De groep waarin Eefje zat nam een voortuin in ’s-Heerenberg onder handen. Op normale werkdagen houdt zij zich met haar team bezig met de administratieve aansturing van de organisatie en zit ze hele dagen achter de computer. Nu had ze met collega-leidinggevenden een fysiek zware klus te doen. Er werd grind en anti-worteldoek vervangen en verwilderde beplanting uit de tuin gehaald. De 84-jarige bewoonster en haar 60-jarige zoon konden dit door lichamelijke klachten zelf niet meer uitvoeren.

Eefje is goed te spreken over de organisatie van het project en ze kijkt tevreden terug: “Voor ons was het een kleine moeite en die mensen zijn er zo blij mee, dat we het vaker zouden willen doen. We hebben heel veel schik gehad. En het was natuurlijk ook teambuilding en daar was iedereen heel enthousiast over.”

Haar 44-jarige collega Patrick van Lavieren uit het Duitse Hamminkeln was met zeven collega’s ingedeeld in de groep die de middag doorbracht met ouderen die bij De Hettenheuvel dagbesteding volgen: “We hadden een super middag. Heel bijzonder! Ik ben logistiek supervisor, ik run een afdeling van een man of 80. En dat in de logistiek, dus elke dag is weer anders. Ik moest wel even wennen aan het tempo.”

Het plan was om vogelhuisjes of insectenhotels te maken. Daarvoor gingen de ouderen met de vrijwilligers en begeleiders van de zorgboerderij naar Groene Vakwinkel Horsting in Kilder om materiaal te kopen. Patrick vertelt hierover: “Dat was ook prima geregeld. In de winkel was de begeleiding bijna één op één. De ouderen bepalen wat er gebeurt en jij loopt er achteraan en je kletst wat met mensen. Ik stond bij een kruiwagen en zo’n man begint dan over het werken vroeger in de tuin.”

“Niets moet en alles mag was het devies. Enkele vrijwilligers, waaronder ikzelf, hebben met drie ouderen een vogelhuisje gebouwd. Nou, eigenlijk hebben we een halffabricaat afgeleverd dat later nog een keer een insectenhotel of een vogelhuisje kan worden. En andere mensen gingen samen rummikuppen en kaarten.”

Thomas Driessen uit Aalten werd met drie collega’s in Azewijn ingezet. Om te voorkomen dat het 8-jarige zoontje van de bewoonster, dat kampt met autisme, ongemerkt de tuin uit kon lopen, werd een afrastering van betonstaal gezet waarbij ook een poortje aangepast moest worden.

De 35-jarige operation manager zag bij de aanpak van de klus bekende eigenschappen van zijn collega’s terug: “We hebben bij Mainfreight een ‘hands on’ mentaliteit en dat kwam eigenlijk ook wel naar voren in het groepje. We hebben direct een verdeling gemaakt. Ieder ging met een eigen projectje aan de gang, één met het poortje en de anderen met het hek. En als hulp nodig was, werd die gegeven.”

Daags na de uitvoering werd tijdens een gezamenlijk ontbijt nagepraat. Dat gebeurde aan de hand van door Present gemaakte foto’s. Thomas zegt hierover: “De consensus was: fijn dat we iets kunnen doen vanuit Mainfreight. Het kost geen geld maar het levert wel super veel op. Ons advies aan onze manager was: zeker vaker doen, ook voor leiderschapsdagen voor andere ‘branches’. We hebben natuurlijk de slogan ‘We care for our community’ dus dan is het ook daarin goed dat te tonen door deze dingen te doen.”

Ook aan de slag?

Ben je nieuwsgierig geworden? Lijkt het je ook leuk om samen met een groep collega’s, vrienden of familieleden de handen uit de mouwen te steken voor een kwetsbare dorpsgenoot? Neem dan contact op met Marije Klein en alles wordt voor je geregeld. Marije is coördinator van Present Montferland: marije.klein@presentmontferland.nl; tel. 06-23073168. Neem ook een kijkje op www.presentmontferland.nl.