Verhalen

Studenten Sociaal Werk helpen bewoner met opknappen tuin

In het kader van hun Maatschappelijke Dienst Tijd (MDT) staken 21 eerstejaars studenten Sociaal Werk van het Graafschap College op 15 mei de handen uit de mouwen. Zij gingen onder begeleiding van Present aan de slag voor inwoners van de Achterhoek die wel een beetje hulp kunnen gebruiken. Vijf studenten hielpen een inwoner van de gemeente Montferland met het netjes maken van zijn voor- en achtertuin. Daarbij hield de bewoner zelf de regie bij het uitvoeren van het door hem bedachte plan.

MDT is een landelijk programma van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap in samenwerking met onder andere maatschappelijke organisaties, scholen en gemeenten.

Tijdens een MDT-traject ontdekken en ontwikkelen jongeren hun talenten, zetten zich vrijwillig in voor een ander en ontmoeten mensen buiten hun eigen leefwereld. Voor 2023, 2024 en 2025 begeleidt stichting Present MDT-trajecten in opdracht van het Graafschap College in Doetinchem.

Onderdeel van zo’n traject is het zelf bedenken, organiseren en uitvoeren van een activiteit met maatschappelijk belang. Ook werken ze samen in sociale en praktische projecten. Die laatste werden op 15 mei uitgevoerd in Doetinchem, Bredevoort, Montferland en Toldijk.

In de gemeente Montferland gingen Dion, Stijn, Jet, Thijs en Giovanni onder begeleiding van Presents groepenbegeleider Elvira Simons aan de slag bij een alleenstaande man. Tot zijn moeder twee jaar geleden overleed, kon hij zijn tuin met haar hulp zelf bijhouden. Dat lukte nu door fysieke en psychische beperkingen niet meer.

Het doel was om de voortuin grasvrij te maken en de achtertuin gedeeltelijk opnieuw in te richten. Daarbij hield de bewoner, die zelf een plannetje had gemaakt, het heft in handen. Projectcoördinator Marije Klein van Present Montferland vertelt hierover: “Meteen bij binnenkomst hebben we in de tuin een ontmoeting met elkaar gehad. Nadat Willem Aalders van ZorgPlus, die het project bij Present heeft aangemeld, nog eens had benadrukt dat de regie bij de bewoner ligt, gingen we kijken wat we nu eigenlijk met elkaar gingen doen.”

“Het was heel leuk, want de studenten deden niet gelijk iets uit zichzelf. Ze vroegen aan de bewoner: joh, bedoel je dit? Of: moet dit er ook uit? Moet ik dat laten staan? Zij zetten zelf een hele mooie stap door hem meteen daarin te betrekken.”

“Groepenbegeleider Elvira Simons uit Didam gaf ook aan mij terug: ”Het is zo leuk om te zien hoe leuk de studenten met elkaar zijn, maar ook hoe gemakkelijk het ze afgaat in het contact met een hulpontvanger.”

Marije Klein hoorde de volgende dag, toen ze nog even terugging om gereedschap op te halen, dat meneer het fantastisch gevonden had. Hij was heel blij met hoe de tuin er uit zag en de dag bracht bij hem ook veel goede herinneringen aan zijn moeder naar boven. “Hier kon hij nog dagen op teren, zei hij zelf. En de zorgverlener zei: dit was echt een steuntje in de rug.”

Doe mee!

Ben jij nieuwsgierig geworden en wil je ook graag een leuke ontmoeting met kwetsbare medemensen, waarbij je hen helpt bij een klus in huis of tuin en/of een moment van aandacht biedt? Neem dan contact op met Present en wij zoeken een passende klus: marije.klein@presentmontferland.nl of T 06 230 731 68. Meer informatie over Present vind je op www.presentmontferland.nl.