Verhalen

‘Van iemand blij maken, word je zelf ook blij’

‘Het is erg leuk en dankbaar werk’, zegt een van de vrijwilligers, ‘Van iemand blij maken, word je zelf ook blij.’ Dat hebben twee groepen medewerkers van de afdeling Werk en Inkomen, en dan de collega’s die onder Werk vallen, van de gemeente Montferland onlangs weer ervaren. Zij zetten zich praktisch in voor twee inwoners van de gemeente die in een kwetsbare situatie zijn beland. Zo maakten zij op een heel andere manier kennis met de mensen waar zij regelmatig voor werken. Vanuit hun functie kunnen zij deze mensen niet helpen met dit soort praktische klussen. Maar als vrijwilliger kan dat uiteraard wel. Daarvoor meldden zij zich bij Present. Present helpt vrijwilligers die zich in willen zetten voor dorpsgenoten die wel wat hulp kunnen gebruiken. De vrijwilligers geven aan wat voor soort klus zij willen doen en op welke datum. Present regelt vervolgens alles voor hen. De adressen van hulpontvangers worden daarbij altijd aangeleverd door professionele zorgorganisaties. In dit geval waren dat zorgorganisaties Riwis en welzijnsorganisatie Welcom. Zo komt de hulp terecht bij de mensen die dat het hardst nodig hebben.

‘Voor het eerst geschilderd’

De vrijwilligers van de gemeente Montferland hielpen een alleenstaande moeder met kinderen bij het opknappen van haar woning, vooral met schilderwerk. Deze mevrouw is eenzaam, kan niet goed aarden in haar huidige woonplaats, en heeft psychisch een forse last te dragen. Ze moet rond zien te komen van een bijstandsuitkering en kan een schilder dus niet betalen.

‘De dankbaarheid en blijdschap van de bewoner blijven me bij’, zegt een van de vrijwilligers. ‘Ik heb zelf voor het eerst geschilderd. We hebben deze mevrouw met onze inzet fijn op weg geholpen. Bij het uitzoeken van de klus keek Present naar de mogelijkheden en wensen van ons als vrijwilligers. Dat heb ik als zeer prettig ervaren’, aldus een van de vrijwilligers. De vrijwilligers deden de klus met veel plezier.

De tweede groep vrijwilligers ontfermde zich over de tuin van een mevrouw die lichamelijk beperkt en rolstoelgebonden is. Haar ouders zijn inmiddels te oud om haar met zware klussen te kunnen helpen en ze moet zeer zuinig zijn op haar overige netwerk. Daarom kwamen de vrijwilligers van de gemeente Montferland als geroepen. Zij maakten de tuin onkruid vrij en brachten nieuw anti-worteldoek aan met daaroverheen een laag grind. De tuin ligt er nu weer fraai bij. Een vrijwilliger: ‘Het was een flinke klus, maar binnen vier uur aanpoten was de klus geklaard. Met een voldaan gevoel kijken we op deze klus terug. De bewoner van het huis was heel blij met het resultaat. Zij was heel gastvrij en bood ons, naast de nodige koffie, zelfs een paar broodjes frikandel aan.’

Ook aan de slag?

Ben je nieuwsgierig geworden? Lijkt het je ook leuk om samen met een groep collega’s, vrienden of familieleden de handen uit de mouwen te steken voor een kwetsbare dorpsgenoot? Meld je dan nu aan!