Verhalen

‘Wandelen, kletsen en borrelen door jong en oud’

‘Beste kanjers, ik wil jullie een groot compliment geven voor wat jullie vanmiddag gedaan hebben voor onze bewoners. Zo mooi om te zien hoe spontaan jullie met ze omgingen. Mochten jullie ooit een stageplek zoeken, dan weet je me te vinden.’ De vrijwilligerscoördinator van woon- zorglocatie Gertrudis in ’s-Heerenberg toont zich erg enthousiast over de inzet van studenten van het Graafschap College. In het kader van Maatschappelijke Diensttijd trokken vier eerstejaars studenten van de opleiding Sociaal Werk een middag op met een groepje rolstoelafhankelijke bewoners. Ze maakten een wandeling door ’s-Heerenberg, brachten een bezoekje aan de Rooms Katholieke kerk en gingen na afloop gezellig borrelen met een hapje. De oudste hulpontvanger wordt dit jaar 102. Een ander was helemaal gelukkig dat ze weer eens een glaasje cola dronk. En ondertussen werd er veel gekletst. ‘Ik heb veel met de ouderen gepraat. Dat was verrassend leuk en heel spontaan. Ik vond het een prachtige middag.’, zegt een van de studenten. Een ander zegt: ‘Ik vond het super leuk om met de ouderen te wandelen en gesprekken te voeren’. De begeleider van Present: ‘Wat een ontzettende leuke groep studenten. De deelnemers hebben echt genoten, waren heel dankbaar. Een mooie combinatie van jong & oud!’

Ook aan de slag?

Ben je nieuwsgierig geworden? Lijkt het je ook leuk om samen met een groep collega’s, vrienden of familieleden iets te betekenen voor ouderen of een kwetsbare dorpsgenoot? Neem dan contact op met Marije Klein en alles wordt voor je geregeld. Marije is coördinator van Present Montferland: marije.klein@presentmontferland.nl; tel. 06-23073168. Neem ook een kijkje op www.presentmontferland.nl.