Symposium ‘Onze School is Present’ 29 november

25-09-2017

In een unieke samenwerking tussen de Hogeschool Viaa, Verus en Stichting Present is een methodiek ontwikkeld waarmee leerlingen uit het primair onderwijs zich actief inzetten in de buurt van de school. Veel scholen lopen er tegenaan dat ze meer aandacht aan burgerschapsvorming zouden willen geven dan in de praktijk gebeurt. Dat is nu niet meer nodig met de kant en klare methode ‘Onze school is Present’. Op verschillende plaatsen in het land is de afgelopen tijd geëxperimenteerd met deze methode. De prachtige resultaten die dit oplevert, willen we graag met jullie delen op het symposium ‘Onze school is Present’.

13:30 Inloop
  • Opening door dagvoorzitter Durk de Boer.
  • Keynote: wat is de waarde van sociale burgerschapsvorming voor het onderwijs? Door filosoof en lector Vormend Onderwijs Jan Hoogland.
  • Presentatie van de ontwikkelde methodiek ‘Onze school is present’. Filmpjes en interviews met onderwijskundig ontwerper Pauline Buit, docent Rik Groeneveld van het Saffier en Present Zwolle coördinator Mariëlle Kisjes.
  • Uitkomsten van het onderzoek. Presentatie door onderzoeker Tamme Spoelstra.
14:50 Parallelsessies
  • Hoe werkt Present voor onderwijsprofessionals in het primair onderwijs? Hoe sluit de methodiek aan op onderwijsdoelen? Hoe ziet de samenwerking tussen onderwijs en Present eruit? Methodeontwikkelaar Pauline Buit en onderzoeker Tamme Spoelstra leggen uit en gaan in gesprek.
  • Inspiratie uit de praktijk. Hoe wordt een school in het voortgezet onderwijs enthousiast voor maatschappelijk betrokkenheid? Levendige bijdrage van Erik Harinck, schoolleider op de GSR in Rotterdam over zijn ervaringen in de praktijk. Inkijkje: een lokale Present over samenwerking met scholen in het VO en MBO.
  • De regering toetst plannen van scholen op de opdracht tot  burgerschap. Hoe werkt dat momenteel in de praktijk? Is het eigenlijk wel mogelijk om opbrengsten van burgerschapsvorming te meten, objectief en proportioneel zoals het nieuwe regeerakkoord stelt?
  • Hoe bevorder je dat (sociale) burgerschapsvorming in het DNA van je school gaat zitten? Hoe kun je daarin aansluiten bij je eigen context, populatie, identiteit en visie op goed samenleven? En moeten bestuur en team niet eerst zelf gezamenlijk de waarde van sociaal burgerschap in de praktijk ervaren? Sessie door Jacomijn van der Kooij, adviseur Identiteit bij Verus en Tiemen Zeldenrust, directeur van Present Nederland.
  • De praktijk in beeld. Good en bad practices gepresenteerd. In de onderzoeksperiode hebben tien Present stichtingen en basisscholen samengewerkt. In deze sessie vertellen enkele Presentcoördinatoren en docenten over hun ervaringen met de methode.

Elke sessie wordt twee keer gehouden. Na de eerste sessie is er een korte pauze.

16:50 Plenaire afsluiting
17:00 Hapje en drankje

Het symposium is gratis toegankelijk. Leerkrachten, directies en besturen van basisscholen, lokale Present coördinatoren en besturen, organisaties in het veld van zorg, welzijn en politiek en andere geïnteresseerden zijn van harte welkom! Aanmelden is verplicht.

Je kunt je hier aanmelden.