Onze school is Present

12-09-2018

Ondersteuning in burgerschapsonderwijs

Voor basisscholen die actief burgerschapsonderwijs willen aanbieden heeft Present een kant-en-klare methode ontwikkeld. Deze methode bevat een leerlijn voor de groepen 1-2, 3-4, 5-6 en 7-8. Ze sluit aan bij de kerndoelen die de overheid stelt en waar de Inspectie van het Onderwijs op toeziet.

Bij de methode hoort lesmateriaal voor de voorbereiding op een project met Stichting Present en verwerkingsmateriaal voor ná het project. Eén van de taken van de school is om leerlingen te vormen tot goede en betrokken burgers. Scholen hebben een relatief grote vrijheid in de manier waarop zij burgerschapsonderwijs vormgeven.

Maatschappelijke projecten

Present heeft een mooi aanbod om scholen daarin te ondersteunen. Mede geïnspireerd op wat voorheen wel de maatschappelijke stage genoemd werd, organiseert Present maatschappelijke projecten voor klassen of groepen in het onderwijs. Leerlingen maken in zo’n project kennis met de wijk of buurt rond de school en met maatschappelijke organisaties die in de omgeving van de school actief zijn.

Mogelijkeactiviteiten op locatie

• Liedjes zingen, koekjes bakken of knutselen
  • Een tekening maken of spelletjes doen
  • Een dans- of toneelvoorstelling geven aan oudere mensen

Tijdens de activiteiten op locatie kunnen ook ouders betrokken worden.

Lespakket

Present biedt een lespakket aan dat de leraren ondersteunt om de methodiek uit te dragen aan de leerlingen en hen zelf te laten ervaren hoe het is om meer betrokkenheid te tonen naar elkaar. Het lespakket is afgestemd op de leeftijd van de kinderen, de interesse en de mogelijkheden van school.

Meer weten?

Bent u onderwijzer en hebt u belangstelling voor dit aanbod van Present? Of bent u op een andere manier betrokken bij burgerschapsonderwijs en wilt u meer weten? Dan kunt u contact met ons opnemen. We beantwoorden uw vragen graag!