Praktisch

12-09-2018

In één dag een verschil kunnen maken.

Aanmelden als vrijwilliger

We willen je laten ervaren dat jouw inzet op de juiste plek terecht komt en effect heeft. De mensen die je helpt zijn eenzaam, leven in armoede of kampen met fysieke problemen (ziekte, ouderdom of beperking).

Als Present vinden we daarbij de ontmoeting die er is tussen mensen minstens zo belangrijk als het klaren van de klus. Voor cliënten is het bijzonder dat een groep ‘vreemden’ hen ‘zomaar’ komt helpen. Het toegenomen zelfvertrouwen en het ontluikende perspectief biedt kansen voor meer structurele oplossingen. Ook voor de groep vrijwilligers kan het project een betekenisvolle ervaring zijn. Ze ontmoeten iemand die ze anders waarschijnlijk nooit zouden ontmoeten. We zeggen wel eens: in de kern is het organiseren van een Present project het faciliteren van ontmoetingen!

Jullie aanbod is ons vertrekpunt

Een project wordt altijd georganiseerd op basis van jullie wensen en beschikbaarheid. Na jullie aanmelding nemen we contact op om deze te inventariseren.

Voorbeelden:

• Opknappen van verwilderde tuinen
  • Schoonmaken en opruimen bij iemand in huis
  • Schilderen van een verwaarloosde woning

Een medewerker van Present zorgt ervoor dat

• iemand van de groep vrijwilligers vooraf een bezoek brengt aan de plek waar het project uitgevoerd gaat worden;
  • er een goede afstemming is over de werkzaamheden tijdens de projectdag;
  • de afspraken worden nagekomen;
  • zij aanwezig is tijdens (een deel van) de projectdag;
  • er een evaluatie komt na afloop van het project.