Samen voor elkaar

12-09-2018

Werken met inburgeraars. Maar dan anders!

Ben jij een van de vele Nijmegenaren die zich graag inzetten voor inburgeraars in je stad? En wil je samen met hen de handen uit de mouwen steken om anderen te helpen? Dan is het project Samen voor elkaar echt iets voor jou!

Of ben je zelf een inburgeraar en wil je Nijmegenaren leren kennen én zinvol bezig zijn? Ook dan kan Samen voor elkaar interessant zijn voor je.

Wat is het?
Samen voor elkaar verbindt enthousiaste Nijmegenaren en inburgeraars. Zij gaan in gemengde groepjes (4-6 personen) activiteiten ondernemen voor mensen die hulp of gezelschap op prijs stellen.

Hoe werkt het?
Je ontmoet je mede-groepsleden in ‘Gezellig Nijmegen’, aan Ganzenheuvel 56. Bij een kopje koffie of thee heb je de tijd om elkaar wat beter te leren kennen. Vervolgens gaan jullie met zijn allen aan de slag!

Een paar voorbeelden zijn: wandelen door de wijk met dementerende ouderen, iemand helpen met werkzaamheden die hij of zij zelf niet meer kan, samen koken en eten met eenzame mensen, een creatieve activiteit met jongeren uit het AZC. Het is de bedoeling dat er één of twee keer per week een activiteit plaatsvindt.

Bij elke activiteit is een medewerker van Present Nijmegen aanwezig als begeleider.

Iets voor de ander, iets voor jezelf
Samen actief bezig zijn kan bijdragen aan meer begrip voor elkaar, meer tolerantie en een gevoel van erbij horen. Dat leidt weer tot meer verbinding tussen jou en de ander. Zo draag je een steentje bij aan een samenleving waarin het vanzelfsprekend is dat mensen naar elkaar omzien. Bovendien: het geeft een goed gevoel iets voor een ander te kunnen betekenen. Daarnaast maak je contact met je stadgenoten en je kunt als inburgeraar oefenen met de Nederlandse taal.

Meedoen?

Wil jij, eventueel samen met iemand die je al kent, meedoen? Dan kun je je hieronder aanmelden. Een medewerker van Present Nijmegen neemt dan contact met je op.

Aanmelden kan hier

Kom gezellig langs!
Ben je benieuwd hoe het is om elkaar te ontmoeten, leren kennen en in een groepje iets te doen? Kom dan vooral naar de feestelijke kick-off van Samen voor elkaar! Je bent van harte welkom op zaterdag 6 oktober, van 15.30 tot 17.30 uur, in ‘Gezellig Nijmegen’ (Ganzenheuvel 56).

Present Nijmegen voert Samen voor elkaar uit in samenwerking met Vluchtelingenwerk Oost Nederland, ‘Gezellig Nijmegen’ (onderdeel van Bindkracht 10), Shamuna en de Vrijwilligerscentrale Nijmegen.

Dit project wordt mede mogelijk gemaakt door: