Dit is Present

De Present verhalen

Wat doet het om een dag iets voor een ander te betekenen. Lees hieronder een greep uit de verhalen van onze groepenbegeleiders.

Een gezellige middag voor bewoners van Sint Jozef

Studenten bezorgden bewoners van een zorginstelling een fijne middag. Met z’n 12-en was er veel mogelijk. Mens-erger-je-niet, rummikub, kaarten. Veel ouderen kwamen ook later binnendruppelen om gewoon even te kletsen of te kijken wat er allemaal aan de hand was. De ouderen hebben het erg leuk gehad en ook de studenten vonden de ouderen heel gezellig en moesten erg lachen om de praatjes van de bewoners.

De tijd vloog voorbij en de middag was te kort. Uiteindelijk werd er toch een klein uurtje extra aangeplakt omdat iedereen erg graag zijn spelletje wilde afmaken.

Eritrese koffieceremonie

Na een vervelende scheiding kon een Eritrese moeder met vier dochters eindelijk verhuizen naar een eigen plekje. De moeder droomde van een opgeruimde tuin waarin de kinderen lekker kunnen spelen en waarin er ook ruimte is voor haar gehandicapte dochter. Maar ze stond er alleen voor, had veel kopzorgen en nauwelijks een sociaal netwerk.

Met studenten van de studentenvereniging de Navigators kon Present de handen flink uit de mouwen steken en de moeder helpen bij het realiseren van haar droomtuin. Het was echt een klus van “met z’n allen”. De buren en de groepenbegeleider van Present zorgden voor tuingereedschap. De dochters (zelfs de jongste dochter van 4 wilde meedoen) hielpen mee om boompjes en planten te verwijderen.

Dit was af en toe flink wrikken maar de sterke armen van de studenten kregen het toch voor elkaar. Na vier uur werken was de tuin keurig opgeruimd en hebben de kinderen een plek waar ze heerlijk kunnen spelen en verblijven. Moeder kon haar geluk niet op en verraste ons met een Eritrese koffieceremonie bestaande uit sterke koffie met zoet brood. Wat een leuke ervaring.

Energie

Wat ik zo gaaf vond aan dit project was dat de vrijwilligers het serieus en goed georganiseerd aanpakten en het gelukt is om de moeder haar energie terug te geven. Samen met vrijwilligers van Alliander verving Present Nijmegen bij een alleenstaande moeder met 3 jonge kinderen een schutting. De schutting, die op een aantal plekken scheef hing en begroeid was met klimop, maakte het moeilijk om de tuin als een gezellige plek te gebruiken. Ook belemmerden de scheve schutting en de ongezellige tuin de inspiratie van de moeder om andere klussen in en rondom het huis aan te pakken. Het gezin leefde in een rommeltje.

Op een professionele manier hebben de vrijwilligers de schutting vernieuwd en ook direct de rest van de tuin aangepakt. De aanwezigheid van de vrijwilligers bezorgde de moeder een gezellige middag en de nieuwe schutting en opgeknapte tuin gaven de moeder zoveel energie dat zij taken die zij eerder liet liggen ging oppakken. Zo heeft ze haar schuur nu opgeruimd en de rest van de tuin aangepakt.

Appeltaart en zonwering

Een alleenstaande Koerdische moeder met 2 dochters is aan huis gebonden. Dag en nacht zorgt ze voor haar oudste dochter die door een autoongeluk verlamd is geraakt en niemand anders wil ontmoeten.

De moeder is een lieve vrolijke vrouw die geniet van het contact met mensen en graag voor hen kookt. Ook de jongste dochter vindt het leuk om anderen te ontmoeten. Zij wil leren hoe ze een appeltaart kan bakken.

De moeder is op zoek naar vrijwilligers die een zonnescherm, ingezameld door buren, willen ophangen zodat de gehandicapte dochter verlost wordt van te veel licht en warmte tijdens hete zomerdagen. Zijn er vrijwilligers die het zonnescherm kunnen ophangen? En vinden de vrijwilligers het ook leuk om de jongste dochter te leren hoe ze een appeltaart bakt? Met een groep van 6 vrijwilligers kwam Present in actie. Terwijl moeder met haar kookkunsten aan de gang ging, hing een deel van de vrijwilligers het zonnescherm op en bakten de andere vrijwilligers met de jongste dochter een appeltaart. Tussendoor werden er nog verschillende spelletjes gespeeld.

Na een heerlijke maaltijd met appeltaart als desert werd als kers op de taart het zonnescherm in volle glorie uitgerold. De dankbaarheid van moeder was groot. De groep is heel welkom om nog een keer bij haar langs te komen voor een ontmoeting met een nieuwe Koerdische verrassing.

Presentvrijwilligers wieden onkruid

Op zaterdag 4 juni heeft een groep vrijwilligers van de Nederlands Gereformeerde Kerk Nijmegen een mevrouw in Hatert geholpen met het opknappen van de tuin. Voor mevrouw was dit moeilijk om het zelf te doen, vanwege een geringe sociale kring en mentale/fysieke klachten. De vrijwilligers hebben zowel de voor- en achtertuin onkruid vrijgemaakt en daarnaast de planten bij gesnoeid. Mevrouw zei dat ze hier erg blij mee is omdat een opgeruimde tuin zorgt voor rust in haar hoofd. Daar doen we het voor.

Afgelopen zaterdag 18 juni hebben Frederik en Sjors van Present Nijmegen een meneer geholpen met het weghalen van onkruid in de voor- en achtertuin. Vanwege fysieke klachten en een beperkt sociaal netwerk is dit moeilijk voor meneer om dat zelf te doen. Wel heeft meneer de vrijwilligers kunnen voorzien van zijn dj-kunsten en een lekkere bak koffie. Het was wel iets harder werken met het warme weer, maar gelukkig viel het werk wel mee. We doen het met alle plezier