Royal HaskoningDHV is present

13-10-2019

“We wilden ons project eens op een andere manier afsluiten dan we anders deden. Laten we eens kijken of we iets voor de bewoners van Nijmegen kunnen betekenen.”

Al snel kwamen ze in contact met Present. Bij de eerste ontmoeting (het projectbezoek) met de hulpontvangers konden de collega’s vertellen waarom zij zich in wilden zetten en de hulpontvangers vertelden waarom zij samen met hun hulpverlener een hulpvraag hadden ingediend bij Present. Met elkaar maakten ze afspraken over de aanpak.

Op 4 oktober 2019 gingen de medewerkers in twee groepen aan de slag.

Jarenlange achterstand

Project 1 was bij een gezin dat door omstandigheden al jarenlang niets aan hun woning had gedaan en er ook maar niet aan toe kwam. In één middag hebben ze met elkaar de woonkamer een verfrissende kleur gegeven. Vader en zoon hebben samen met de vrijwilligers hard gewerkt om er weer een mooie plek van te maken.

Haar eigen plekje

Project 2 was bij een alleenstaande vrouw. Zij wilde graag haar ouders uitnodigen bij haar thuis, maar dat had ze, sinds ze er jaren geleden was komen wonen, nog niet gedaan. Ze wilde er eerst haar eigen plekje van maken. Nou dat is gelukt!

Ook haar woonkamer werd aangepakt. Ze had zelf al een poging gedaan, maar door fysieke omstandigheden kon zij de klus niet afmaken. Vier vrijwilligers schoten te hulp. Heel systematisch pakten zij het aan: de meubels naar het midden, afdekken, schoonmaken, de randen kitten en de verf erop. Tot slot nog een bijpassend behang op één van de muren en alle spullen weer terug op hun plek.

Een mooi voorbeeld van een ‘teamuitje’! In één middag van enorme betekenis kunnen zijn voor iemand in Nijmegen. Een onvergetelijke ervaring.