Project uitgelicht

Wat doe je als vrijwilligers nou eigenlijk? Wat gebeurt er tijdens de uitvoering van een project? Wat voor soorten projecten zijn er? Om die vraag beter te kunnen beantwoorden hebben we een aantal verschillende projecten uitgelicht: in woord en beeld.

Soppen, zemen en schoonmaken

Een enthousiaste leesclub voegt daden bij woorden en heeft de handen flink uit de mouwen gestoken bij deze grote schoonmaakklus! Geweldige inzet dames, de hulpvrager was zeer dankbaar en het huis is enorm opgeknapt door jullie positieve inzet.

‘Mijn school is Present’

Wat een toffe kinderen, van groep 7 en 8 van CBS de Boustien, ze waren Present in Brugchelencamp Zwaagwesteinde. Voor de bewoners hebben ze gezongen, muziek gemaakt, toneel gespeeld, een bingo verzorgd en op heerlijke hapjes getrakteerd. Een heel geslaagde middag voor iedereen! Bij de evaluatie klonken de volgende woorden: “het was ‘sa moai’, en ‘mijn bejaarde zei zulke lieve dingen tegen mij’ en ‘mijn beppe maakte een grapje’, en ‘het was zo mooi om te zien dat de mensen het fijn vonden dat we er waren!”. Er waren ook tegenvallers: ‘het was te snel afgelopen, en niet iedereen kon naast een oudere zitten, dat hadden ze wel gewild!’ En het moet zeker weer, vond iedereen.

Tuin opknappen

Een mooie tuinklus afgerond door de Jeugdgroep van CGK Petrusgemeente. Bedankt voor jullie inzet, de tuin is er enorm door opgeknapt!

Wandelen met ouderen door Dokkum

websiteOp een mooie dag trok een stoet mensen over de Bolwerken in Dokkum. Tien bewoners van de Waadwente, die maar heel beperkt eropuit kunnen, werden begeleid door bestuur, operationeel team en flexwerkers van Present NOF, in het kader van ons jaarlijkse ‘eigen’ Presentproject. Tussenstop op de Zijl voor een ijsje, en daarna weer terug naar huis. Wat een mooie middag voor iedereen!

Inpakken en verhuizen

Afbeelding websiteEen groepje scholieren van het Dockinga Collega Havo/Vwo heeft in het kader van hun Maatschappelijke Stage geholpen met de verhuizing van een meneer die zelf geen netwerk had om hem te helpen. De verhuiswagen + twee professionele verhuizers werden ter beschikking gesteld door Frieslandverhuizingen.nl (via de Verhuisfamilie). In Heerenveen stond een team van Present Heerenveen klaar om de verhuiswagen weer leeg te halen. Mooie samenwerking met deze jongelui!

Sauzen en behangen

Agbeelding websiteDe Pastorale Raad van Fonteinkerk Buitenpost heeft hun jaarthema ‘Deel je leven’ heel mooi in de praktijk gebracht. Samen hebben de ouderlingen in Harkema een klus te gedaan: een woonkamer opnieuw behangen en een slaapkamer gesausd.

Kleding sorteren en schoonmaken

Afbeelding websiteEen paar uur tijd van de mensen van Kabelnoord maakt een wereld van verschil voor de Kledingbank NoordOostFriesland te Ferwert, geweldige inzet en enthousiasme!

Opruimen, schuren, schilderen en onkruid wieden

Afbeelding websiteWederom is er actief geklust door een groep vrienden en flexwerkers! Opruimen, schoonmaken, naar de vuilstort, schuren, schilderen en onkruid wieden, deze groep vrijwilligers was van vele markten thuis. Tevens veel dank aan schildersbedrijf Loonstra uit Dokkum die al het schildermateriaal, verf en ladder ter beschikking had gesteld.

Opzetten kerststal en zingen/figureren

P1423Een geslaagde kerstkuier bij Meckama State in Kollum. Via Present heeft een groep van 10 vrijwilligers uit Kollumerzwaag hieraan een bijdrage geleverd. Een paar handige mannen om eerst de kerststal mee helpen op te zetten en daarna met z’n allen als figurant en zangers. De organisatie had er een sfeervol geheel van gemaakt en met vele vrijwilligers en personeel is aan de bewoners een onvergetelijke avond bezorgd. Met een eenvoudige aanpak en bereidwillige mensen kun je met elkaar in een paar uur veel plezier beleven!

Groenafval verwijderen en tuin opknappen

Afbeelding websiteHet management team van Jumbo Dokkum stak zijn handen uit de mouwen bij deze actieve tuinklus in Kollum. Een hoop groenafval verwijderd en de tuin zomerklaar gemaakt zodat de bewoners ook buiten kunnen genieten. Top dat zo’n groot bedrijf hier tijd voor vrijmaakt, bedankt!

Schilderen en opruimen speelotheek

Afbeelding websiteEen enthousiaste groep mensen van gespreksgroep ‘De Oare Wâlden’ uit de Vrije Baptisten Gemeente Nehemia heeft bij Talant een schilder en opruimklus geklaard. Vijf schilders hebben twee kamers, een gang en overloop voorzien van een frisse nieuwe kleur, terwijl drie dames van de groep een speelotheek hebben schoongemaakt, voorzien van nieuwe stellingen en volledig opnieuw hebben ingericht. Een geweldige prestatie, waar iedereen met veel plezier aan heeft gewerkt.

Opruimen, schoonmaken en verhuizen

P1426Als er in korte tijd wat moet gebeuren, staat vriendengroep ‘De Stobbe’ uit Veenklooster altijd klaar. Zo ook nu: een verhuizing incl. afvoer naar de stort en schoonmaak van de woning. Mede dankzij de welwillende hulp van de Jong Kantoormeubilair was het vervoer zeer prettig geregeld en kon deze klus vlot worden uitgevoerd.

Als Sint en Piet cadeaus rondbrengen

sinterklaasEr zijn helaas nog altijd veel gezinnen waar de financiën het niet toelaten om met Sinterklaas cadeautjes voor de kinderen te kopen. Dit was voor Present NOF en Rotary Lauwersland aanleiding om samen een actie op touw te zetten om juist die gezinnen een onvergetelijk Sinterklaasfeest te bezorgen. Dankzij sponsoring van de Bruna winkel en bakkerij Riemersma uit Kollum zijn er 9 zakken gevuld. Via diverse maatschappelijke organisaties waren Sint en Piet bij 9 gezinnen op bezoek om 19 kinderen en hun ouders te verblijden met presentjes.

Overkapping bouwen

P1425

Vier leerlingen van het Dockinga College hebben via Present een klusproject uitgevoerd in Dokkum als maatschappelijke stage. Een vervallen overkapping van een alleenstaande mevrouw werd van nieuwe golfplaten voorzien. Ondanks dat de leerlingen hier geen ervaring mee hadden, was dit toch goed uit te voeren onder begeleiding van een ervaren projectbegeleider van Present. “Dit is leuker om te doen dan bijvoorbeeld een dag in de winkel staan”. Ook de hulpontvanger was hier erg mee ingenomen en had tussen de middag zelfs pizzabroodjes en soep klaar staan. Een leuke dag en een prachtige ervaring rijker!

Tuin opknappen

1418Niet alleen veraf maar ook dichtbij present: Jelly Wiersma & Friends hebben na hun World Servants ervaring in Guatamala opnieuw de handen uit de mouwen gestoken! De bewoners van een beschermde woonvorm van GGZ Friesland zijn hen heel erg dankbaar voor de opgeknapte tuin.