Hoe kan iemand zo leven

17-03-2019

Soms zijn er projecten die veel vragen bij je oproepen. Hoe is het mogelijk dat iemand zo leeft. Een woning die zo ontzettend verwaarloosd is, alles vet, een keuken die zelfs in een paar uur tijd niet schoon is. Als groep vinden we het triest om te concluderen dat iemand kennelijk zo weinig mensen om zich heen heeft, dat dit kon gebeuren.
Een zaterdagochtend, 4 mannen en 4 vrouwen willen de klus aanpakken. De mannen storten zich op het laminaat. Meubels op de kar, oude laminaat er uit. De ondervloer is bijna vergaan. Zo ver versleten.
Na een hele dag druk bezig, ligt er in de woonkamer en keuken prachtig nieuw laminaat. Het laminaat is mede mogelijk gemaakt door QuickFloor uit Urk.
De vrouwen ontfermen zich over de keuken en wc. Gelukkig mag het fornuis mee naar de stort. Oude en vieze pannen en bakjes worden in de container gegooid. Met heel veel Dasty worden de kastjes, aanrechtblad en tegels ingespoten. Er worden heel wat schuursponsjes kapot geschuurd. Na een ochtend is er wel verschil te zien. Maar de klus is nog lang niet klaar.
Een paar dagen later spreken we de hulpverlener. Het bleek een veel grotere klus dan we vooraf hadden ingeschat. En aan de bovenverdieping is nog niets gedaan. We moeten concluderen dat dit een té grote klus is om door vrijwilligers verder te laten doen.
De laminaatvloer is super, het eerste begin in de keuken en wc fantastisch. Nu mogen professionals het verder oppakken.