Scherven…

25-09-2020

Als bijbelstudie-/brongroep mochten wij vanmorgen een tuin opruimen. Een tuin waarin het onkruid ontzettend hoog stond, maar waarin ook veel scherven lagen. Scherven van kapot gegooide spullen…

Mevrouw heeft een zware periode met psychische problemen gehad, waarin ze dingen kapot heeft gegooid in haar tuin. Het gaat nu een stuk beter met haar, ze zou graag haar tuin weer in orde willen maken. Maar door deze scherven wordt ze steeds herinnerd aan deze zware periode en lukt het haar niet om deze klus op te pakken. Ondertussen groeide het onkruid maar door. Inmiddels was het een klus geworden die niet meer te overzien is in je eentje.

Vanmorgen om 9 uur troffen we de tuin aan zoals te zien is op de foto’s. We keken elkaar aan en ieder ging meteen zijn/haar ding doen. Het vele onkruid werd verwijderd, de schutting werd gerepareerd, de gevaarlijke situatie rond de buitenlamp werd opgelost etc. Binnen no-time veranderde de groene jungle in een nette achtertuin. Wat een ruimte ineens!

Voor iemand alleen is dit een enorme klus, met z’n 6en waren we in ongeveer 1,5 uur klaar. Voor een buitenstaander lijkt het als “even een tuintje opruimen”. Maar nu we een beetje het verhaal achter deze tuin kennen, weten we dat dit het niet alleen is. Het is vooral het opruimen van herinneringen aan een hele zware periode.

Het was naast een klusochtend ook een feestelijke ochtend! Deze dag vierde mevrouw namelijk haar 50e verjaardag, een bijzondere dag dus!
Na de klus hebben we met z’n allen nog een klein feestje gevierd in de opgeruimde tuin. Er werd feestelijk gezongen, taart gegeten en er werden
kadootjes uitgepakt. Maar zoals ze zelf zei: De opgeruimde tuin is mijn grootste kado.

Dat vind ik persoonlijk het mooiste van de Stichting Presentklussen: Een ochtendje gezellig met een groepje aan de slag en in die korte tijd zo’n verschil kunnen maken in iemands leven. Daar word ik ZO blij van, nu alweer zin in een volgende klus!

Marieke Visscher