Vakvrijwilligers

16-12-2020

In november maak ik kennis met een inwoner uit de Noordoostpolder. Deze inwoner is letterlijk bezig met een frisse en nieuwe start in zijn leven. Nadat hij zelf heeft opgeruimd hebben twee vrijwilligers hem geholpen met het afvoeren van het grofvuil. Daarnaast was hij zelf al begonnen met het verven en behangen van zijn huis. Een klus vol met uitdagingen maar hij ging ervoor. Ook wilde hij graag af van zijn kozijn + glas midden in de woning. Maar durfde dit niet alleen te verwijderen en had ook niet de financiële middelen om hier vakmensen voor in te zetten. Hierdoor stagneerde zijn proces van het verven en behangen. Hij vroeg mij of wij hem hierbij konden helpen? En tja soms heb je zo’n klus die wat vakwerk en ervaring vraagt, waarbij je je afvraagt of dat wel wat is voor Present? Maar via via was er door één van de vorige vrijwilligers alweer contact gelegd me een andere vrijwilliger die aan had gegeven dit wel aan te durven. Op een dinsdagochtend in november gingen twee met recht te zeggen ‘VakVrijwilligers’ dan ook aan de slag. Samen hebben ze het kozijn + raam verwijderd en afgevoerd. De volgende dag zijn ze nog even terug gekomen om alles af te werken. De inwoner was enorm verrast en blij met de grote hoeveelheid hulp die hij heeft ontvangen. Zijn dankbaarheid was zo groot. “En waar doen wij het dan voor?” vroeg hij mij. Ik zei hem: “Wij doen het graag zodat jij weer verder kan in je leven. Dat wij daar ons steentje aan bij mogen dragen, dat maakt ons blij en daar doen wij het voor.”

Geschreven door: Nancy Kamstra, Vrijwillige Groepenbegeleider Stichting Present Noordoospolder