Vrijwilliger in tijden van Corona

Beste vrijwilliger,

In deze bijzondere en spannende tijd is het mooi als we elkaar van dienst kunnen zijn. Fijn dat je betrokken wilt zijn bij kwetsbare mensen die hulp kunnen gebruiken!

Er zijn mensen die hulp niet geregeld krijgen via de bestaande kanalen zoals Facebook en het Rode Kruis, bijvoorbeeld omdat ze de taal niet goed spreken, geen Facebook/ WhatsApp hebben en of de (sociale) vaardigheden niet hebben om het zelf te regelen. Juist voor die mensen willen we graag samen met jou hulp organiseren.

Hulp bieden kan op verschillende manieren:

Er zijn veel gezinnen, vrienden, collega’s, kerkleden en andere mogelijke groepen die zich de komende tijd willen inzetten voor kwetsbare mensen in hun buurt. Present wil deze groepen stimuleren om zich de komende periode te verbinden aan één of meerdere echt kwetsbare mensen in de buurt.

Van hulpverleners (hulpverleners, wijkteams, zorginstellingen, etc.) ontvangen we namen, adressen en de hulpvraag van de kwetsbare mensen die het de komende tijd nog lastiger krijgen dan ze al hadden (ouderen, mensen met een verstandelijke beperking die nu niet meer naar de dagbesteding gaan en zich thuis zorgen maken). We gaan voor digitale ontmoetingen in de vorm van een appje, een telefoongesprek, hond uitlaten of het doen van boodschappen zodat ze weten dat anderen aan hen denken (en voor hen bidden).

Voorbeeld activiteiten:

• Boodschappen doen
  • Boodschappenpakket (inclusief spelletjes) weggeven.
  • Kaartjes sturen
  • Even bellen / skypen / WhatsApp
  • Spelletje doen via mobiel / internet
  • Bidden voor rust
  • Tuin even opknappen, ramen lappen (met 1 of 2 personen)
  • Hond uitlaten
  • Bosje bloemen voor de deur leggen
  • Medicijnen brengen

Je kunt een specifiek aanbod doen. Als we een hulpvraag hebben die past bij jouw aanbod, dan koppelen we jou aan de hulpontvanger en diens hulpverlener. We begeleiden het contact zo goed mogelijk.

Als je hulp wilt bieden, kun je dat melden via onderstaand formulier. Aanmelden kan als groep en individueel.

Na de crisis spreken jullie een keer af om met de hulpontvanger een echte ontmoeting te hebben.

NB: Bij alle hulp die jij en wij bieden vragen we om zeer zorgvuldig de richtlijnen (https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19) van de Rijksoverheid te volgen.

En heb je vragen vooraf, tijdens of na je inzet neem dan contact met ons op!

Voorwaarden voor hulpontvangers:

• hulpontvangers hebben onvoldoende sociaal netwerk, gebrek aan financiële middelen en/of gezondheid om de hulp zelf te kunnen regelen.
  • hulpontvangers hebben de komende tijd bemoediging/ hulp nodig en kunnen de bemoediging/hulp niet realiseren via andere initiatieven (Facebook, Rode Kruis of eigen netwerk).
  • hulpontvangers worden begeleid door een hulpverlener en de hulpverlener schat in dat de hulp nodig is en op de juiste plek komt.
  • hulpontvangers zijn bijvoorbeeld ouderen, mensen met een slechte (psychische) gezondheid of een beperking, eenzamen of gezinnen/alleenstaanden die worden begeleid door (jeugd)hulpverleners.

Let op! Alleen als je een bevestiging per e-mail ontvangt is je aanmelding goed binnengekomen!

• Bij voorkeur mobiel, ivm contact via WhatsApp
  • Groep bestaat uit maximaal 5 personen
  • (collega's, buren, vrienden, gezin, kerk)