3 gezinnen geholpen

26-11-2018

Met het project ‘Leefbaar thuis’ zijn er dit jaar 3 gezinnen geholpen. Vanuit de overheid was er geld beschikbaar gesteld om wat extra materialen te kopen voor de gezinnen. Erg fijn, omdat er normaal bijna geen geld is voor (extra) materialen. In totaal zijn er 5 groepen die zich hebben ingezet:  Het kantoorteam van Present, 2x een vriendinnengroep, een flex-groep en een jongerengroep van een kerk. Er is heel veel werk verzet, en omdat de projecten niet helemaal gelukt waren in een ochtend, zijn er nog groepen twee keer geweest.

Welke gezinnen zijn er geholpen?

Het eerste gezin betreft een alleenstaande moeder met zoontje in de basisschool leeftijd. Afgelopen jaar had Present geholpen bij het opknappen van een van de slaapkamer op de bovenverdieping. Moeder en zoon hebben veel meegemaakt. Moeder heeft ernstig gezondheidsproblemen. Financiën zijn minimaal. Moeder had nog 1 wens, het opknappen benedenverdieping. Hier zijn meerdere groepen actief geweest om het voor elkaar te krijgen. Door de zeer slechte gezondheid van de moeder kon het eerst niet doorgaan. Uiteindelijk is het wel gelukt en het bleek achteraf toch veel meer werk te zijn dan we hadden ingeschat. Een aantal mannen van de groepen van de kerk, zijn nog extra keer geweest om een kamer af te behangen. Nu is de kamer weer toonbaar en mooi fris. En stukje bij beetje wordt het huisje opgeknapt.

Bij het tweede gezin betrof het een moeder met een groot gezin, die dit jaar  naar Harlingen waren verhuisd,  zonder de woning op te knappen. Hier was er onvoldoende netwerk om de klussen te doen en er waren geen financiën beschikbaar. De moeder was ernstig overbelast en door de drukte van het grote gezin kon ze het zelf niet voor elkaar krijgen om het huis op te knappen. Het was belangrijk om het huis op te knappen voor deze moeder en haar kinderen om er een leefbaar thuis van te maken. Er moest ook veel gebeuren en dit lukt niet in een ochtend. De vriendinnengroep zijn hier twee keer een ochtend geweest. En wat is er hard gewerkt en uit evaluatie blijkt dat deze groep het zeker heel relevant heeft geacht om hier te helpen.

Reactie vrijwilliger : “Het huis is sfeervol en warm gemaakt. De moeder had het zwaar en de extra handen waren heel erg welkom. Het zijn twee gezellige ochtenden geweest en al met al geeft het een goed gevoel als je als vriendinnengroep iemand hebt kunnen helpen.”

Het derde gezin betrof een alleenstaande moeder en haar zoon, die na een ernstige crisissituatie teruggeplaatst was bij moeder. De woonkamer moest leefbaar gemaakt worden, maar ook de slaapkamer van de jongen, die zelf ernstige gezondheidsproblemen heeft. Met een klein groep van het kantoor team zijn we hier een ochtend geweest. De slaapkamer werd aangepakt, de muren werden geverfd en er kwamen nieuwe luxaflex, de slaapkamer werd een veilige plek voor de zoon. Geheel naar eigen smaak en wens. In de kamer werden de muren lekker fris gesaust. Door gezondheidsproblemen kon de moeder niet alles alleen doen. Ze was heel dankbaar met de hulp van Present. Als dank had de moeder samen met de gebiedsteam medewerker een heerlijke lunch klaargemaakt voor de harde werkers 🙂 Wat we later begrepen is dat vanaf het moment dat de slaapkamer van de zoon klaar was, hij weer op zijn eigen kamer durfde te slapen. Prachtig als dit gebeurd door een paar uur werken bij iemand anders. Dat is ook de impact van Present. Zinvol vrijwilligers werk!

Wil je dat gevoel zelf ook ervaren? Meld je aan als groep en we nemen contact met je op!