Tulpen voor Palet

30-04-2020

Liefst 375 bossen tulpen staan op vrijdag 24 april uitgestald op het erf van V.O.F de Keizerskroon in Midlum. Bestemming: de thuiszorgmedewerkers van Palet in Harlingen, de Waadhoeke en gemeente Leeuwarden.

‘Hartstikke mooi’, zegt Hilde de Jong (eigenaresse Keizerskroon) als alle bossen tulpen door drie thuiszorgmedewerkers in de auto’s geladen zijn. De thuiszorgmedewerkers regelen de verdere verspreiding. De Jong zet de lege bakken terug in het rek. ‘Hier hebben we allemaal wat aan, zegt ze. ‘We moeten elkaar toch door deze tijden heen helpen.’

De honderden thuiszorgmedewerkers van Palet ontvingen een bosje gele tulpen. Om ze een hart onder de riem te steken. Omdat zij in de frontlinie werken en de levens van veel kwetsbare mensen draaiende houden. En daar mag best wel eens wat waardering voor komen.

De thuiszorgmedewerkers reageerden blij verrast op de bosjes tulpen. De professionals van de thuiszorg zijn ook in ‘coronatijd’ dag en nacht aan het werk. Ze hebben te maken met cliënten die naast zorg en ondersteuning juist nu behoefte hebben aan aandacht. Sommige cliënten voelen zich eenzaam en de medewerkers van de thuiszorg zijn een dagelijks lichtpuntje: Na het douchen krulspelden in het haar zetten, nagels lakken, slingers ophangen bij een verjaardag of het opzetten van een videobelletje naar familie. Geweldig werk en daarom is een bloemetje meer dan verdiend!

De actie is een samenwerking Vermilion Energy en stichting Present Noordwest Friesland. Vermilion Energy uit Harlingen is partner van Present en normaal gesproken worden in deze tijd praktische projecten georganiseerd in het kader van de ‘day of caring’. Door de Corona-crisis is alles anders. Samen bekeken de partijen waar op het moment veel vraag naar was in de maatschappij: en zo kwamen ze bij Palet Thuiszorg uit.

Geschreven door Carlien Bootsma