Digitaal voorlezen

Het online voorlezen is een nieuwe manier van contact leggen. Voor bedrijven een mooie manier om maatschappelijk verantwoord bezig. En medewerkers ervaren ook hoe leuk het kan zijn om vrijwilligerswerk te doen. Voor de bewoners is het een bijzonder moment om contact te hebben met een voor hen onbekend persoon.  Het heeft echt een meerwaarde voor het welzijn van mensen die in een wooncentrum of verzorgingscentrum vertoeven.

Hieronder kunt u lezen hoe dit word ervaren door de bewoners en medewerkers

Digitale ontmoeting ook als je 80 plus bent?

Heel vaak horen wij onze deelnemers zeggen dat de tijd snel gaat,  maar men bedoeld dan dat bijv. de digitale wereld zo snel gaat.

Je kunt niet meer  bijv. naar de bank om geld op te halen. Al je zaken moet je vaak via de computer regelen, wat niet mee valt enz. enz.

Ja we hebben nu inderdaad diverse deelnemers met een mobiele telefoon, dat hadden we tien jaar gelden ook niet gedacht..

Maar we hebben ook deelnemers die filmpjes bekijken en ons ook laten zien. En ja zelfs iemand met een IPad die via Aliexpress diverse creatieve koopjes voor ons als dagcentrum op de kop tikt.

Maar onze echte oudere doelgroep buigt zich hier niet meer over. Toch hebben samen met stichting Present een mooie digitale activiteit opgezet.

Via de IPad van ons werk, via teams . werden onze deelnemers uitgenodigd …. Voor gesprek of voorlees act.

Het was best spannend , voor ons als personeel om dit digitaal allemaal voor elkaar te krijgen. Maar ook begeleiding van vrijwilligers als hulp voor onze deelnemers te koppelen.

En  soms ook praktisch..  Waar zit iedereen, zodat we niet door elkaar praten, we het allemaal goed kunnen horen enz. enz.

Maar de beloning achteraf is geweldig. Ik kan u zeggen dat er af en toe wordt voorgelezen maar dat er vooral veel met elkaar wordt gesproken.

Echte gesprekken.

Het heeft mij verbaasd hoe goed onze deelnemers de gesprekken aan gingen en hoeveel er te vertellen was. Er werd verteld over de bedrijven waar deze vrijwilligers werken( Vattenfall en Facilicom) maar ook over waar deze vrijwilligers vandaan komen, wonen, werken. Waar de deelnemers wonen en dan blijkt dat iemand in Den haag woont en dat een van onze deelnemers daar in het leger heeft gediend, in de kazerne heeft gezeten. Er volgen privé ontmoetingen waar oude foto’s worden getoond.

Jong ontmoette iemand van 93 jaar die niet uitgepraat raakten

Maar ook gewoon praten over hoe het nu is, oud zijn- weinig bezoek krijgen, wat corona met je doet, of je al gevaccineerd bent, of je nog familie hebt die op bezoek kan komen.

Wat hebt u vroeger voor werk gedaan, wat doe jij nu voor werk.

Het was prachtig om te beleven dat via deze digitale manier er  mooie communicatie en toch ook echt contact ontstaat, ontstond.

Ik ben trots op mijn collega’s die extra mee kwamen helpen omdat ze enthousiast raakten, de vrijwilligers voor hun hulp en gesprekken, Stichting Present met hun super idee en organisatie maar vooral ook op onze deelnemers die openstonden voor een manier van communicatie die hun niet eigen is, maar wel veel bracht .

Bedankt allemaal

Met vriendelijke groet,

Trudy Potma

Coördinator WC Almenum