Dit is Present

De Present verhalen

Wat doet het om een dag iets voor een ander te betekenen. Lees hieronder Present verhalen uit de praktijk.

De pannenkoekenbakkers van Vermilion

De Nationale Pannenkoekendag op 17 maart was een goede reden voor medewerkers van Vermilion Energy om zich in wooncentrum De Spiker dienstbaar te maken. Gedurende het hele jaar doet het bedrijf verschillende projecten, alle medewerkers krijgen namelijk de gelegenheid om tijdens hun werk ook vrijwilligerswerk te doen. Dit verleden in de filosofie van het onderliggende Canadese bedrijf: Vermilion's manieren van zorgen: geef terug, geef tijd, geef samen. De pannenkoekendag was een mooie gelegenheid voor het bedrijf, dat haar ziekenhuis aan de Zuidwalweg in Harlingen heeft, om dit in de praktijk te brengen.

Een team van zeven collega's kwam afgelopen vrijdagmiddag 17 maart naar het wooncentrum De Spiker. Helaas was er op het laatste moment een persoon te weinig omdat er vier bakteams moesten worden gemaakt. Geen paniek, één van de medewerkers (een echte ouwe seun) trommelde 'sien moeke' op. En binnen no-time was moeders paraat. Vooraf kregen de bakkers nog een korte uitleg van Anja Schilder van Stichting Present, die de beide partijen bij elkaar gebracht hadden. Ook Pietsje van der Wal, de vrijwilligerscoördinator bij De Spiker, wordt verteld over de bewoners van het zorgcentrum. Daarna kon het bakken beginnen: allemaal een rode schort voor en de pannen in de aanslag om zo'n tweehonderd pannenkoeken te bakken.

In de buurtkamers van De Spiker was het een gezellige en feestelijke sfeer, de teams bakten pannenkoeken in verschillende smaken, naturel, met spek enzovoort. Sommige bewoners hielpen mee en de rest van de bewoners zat al klaar aan de tafels. Zo werd er heerlijk gesmikkeld door de bewoners, medewerkers en de pannenkoekenbakkers zelf. Een heerlijke geur ging over de gangen. Het was zo'n geslaagde ontmoeting en activiteit dat er in de nazit werd uitgesproken: "dit kunnen we wel vaker doen".

Deze ontmoeting had ook impact, de mensen van Vermilion zijn nog volop bezig met hun werkende leven en hebben zelfs de wereld binnen van ouderen sterven in de nadagen van hun leven. En wat is het dan geweldig om samen te lachen en te genieten. Een pluim ook voor alle medewerkers en vrijwilligers die dagelijks het leven in De Spiker van waarde laten zijn! Omzien naar elkaar, teruggeven aan de maatschappij en betrokken zijn. Vrijwillige inzet is soms zo simpel. Ook weten hoe je als bedrijf kunt inzetten? Neem dan contact op met Anja Schilder 06-57645837

Ik heb je gezien, je bent de moeite waard

Je inzetten via Present is een bijzondere ervaring, zo beschrijft ook deze deelnemer: “Mensen komen als schilder of monteur bij klanten over de vloer. Ze hebben een duidelijk doel voor ogen: een klus die geklaard moet worden. Maar hoe anders is het wanneer je komt om mensen te helpen. Wanneer je ontdekt hoe hard die hulp nodig is.

Niet alleen in fysieke zin: het plafond en de muren sauzen. Maar ook ontdekken dat mensen van ver kunnen komen en nog een lange weg hebben te gaan. En juist op die weg, zomaar op een dag uit hun en mijn leven maken we een verbinding. Mag ik een beetje helpen met een muurtje sauzen. Maar misschien nog meer met: ik heb je gezien, je bent de moeite waard.”

Ik was bijna in tranen uitgebarsten, zo blij ben ik

Eén van de projecten waarbij vrijwilligers via Present hebben geholpen is het opruimen van een overwoekerde tuin van Karin: “Ik was bijna in tranen uitgebarsten, zo blij ben ik” zegt de bewoonster die nu vanuit haar raam naar een opgeruimd gazonnetje kijkt. Haar man was gek op tuinieren en kwam jaren geleden helaas te overlijden. “Ik heb zelf polyneuropathie en kan daardoor niet veel zelf doen.

Het tuinonderhoud was me echt boven het hoofd gegroeid.” De vrijwilligers hebben de hele dag struiken, heesters en onkruid afgevoerd. Karin: “Het is ongelooflijk wat mensen met elkaar in één dag kunnen doen.” De groep vrijwilligers is dan ook heel tevreden en hebben een hele gezellige dag gehad. Vrijwilliger Joep: “Zo mooi om iets te kunnen betekenen voor iemand. En het was nog ontzettend gezellig ook! We hebben tijdens de koffie en lunch mooie gesprekken gevoerd met Karin. Je komt na zo’n dag echt rijker thuis.”