Bruggenbouwer Marjan van der Heide

22 oktober 2018

Afgelopen vrijdag ging de bokaal naar  Marjan van der Heide, projectcoördinator Steunpunt Vluchtelingen. De bokaal werd overhandigd door Oene Krist, de vorige bruggenbouwer. De feestelijke gebeurtenis vond plaats in het dorpshuis It Heechout in Berlikum tijdens de lunch van een vrouwendag.

Deze werd georganiseerd door Marjan in samenwerking met de Skule en de GGD. Vlak voor de lunch was de voordracht door Olga van Hooff en Irene Langendijk, mensen die Marjan al kennen van het eerste uur toen Marjan zelf vrijwilliger was bij stichting Welzijn Middelsee. Dit gebeurde in aanwezigheid van de Eritrese vrouwen, diverse vrijwilligers, collega’s en mensen van stichting Present.

Marjan werd lof toegesproken “Een inspirerende, bevlogen, ambitieuze, krachtige, prachtige vrouw”

“Een mens met een groot hart, die anderen graag ziet opbloeien, die een ander de stap gunt, een mens die anderen aanmoedigt, helpt, die ziet wat een ander nodig heeft. Altijd bezig en onderweg om nieuwkomers vooruit te helpen”

“Ik ben sprakeloos, wat een eer, ben zeer vereerd, ik kan wel 100 mensen opnoemen die deze prijs ook zouden verdienen, ik ben er heel blij mee” aldus Marjan.

Samen met een aantal vaste mensen vormt Marjan de tussenlaag tussen vrijwilligers en professionals. Het is meer dan alleen werk, naast de baan als coördinator nieuwkomers, is Marjan betrokken bij taalmaatjes, een eigen stichting Kokai en wil ze een spreekuur voor kinderen van vluchtelingen opstarten. Ze heeft het boek ‘Altijd de gordijnen dicht ‘ verhalen van vluchtelingen geschreven en is inmiddels bezig met een tweede boek over integratie.  “De weg richting participatie en integratie zit vol met hobbels. Het maken van creatieve verbindingen en bouwen van bruggen zijn cruciaal in de aanloop naar en tijdens het proces van integratie” verteld Marjan.

Vrouwendag Marjan organiseerde deze dag in samenwerking met de Skule en de GGD een vrouwendag. Een grote groep Eritrese vrouwen waren aanwezig. Tijdens de vrouwendag zijn er belangrijke en soms gevoelige onderwerpen, die met de vrouwen besproken worden. Door er een hele dag van te maken waarbij veel aandacht is voor elkaar, is er meer vertrouwen en leren de vrouwen elkaar beter kennen. Een van de doelen is om deze groep vrouwen sterker en weerbaarder te maken.

Stichting Kokai De stichting heeft als doel het bieden van hulp en ondersteuning aan kwetsbare personen in onze maatschappij en ook aan minderjarige vluchtelingen. Lees meer….

Marjan over nieuwkomers

Voordracht Olga van Hooff

Voordracht Irene Langendijk