Bruggenbouwer Detsje Holtrop

19 mei 2018

Detsje Holtrop van Zorgbureau Stabiel is de nieuwe ‘bruggenbouwer’.

Op vrijdagmiddag 18 mei is de eretitel ‘Bruggenbouwer van het jaar’ en de bijbehorende bokaal doorgegeven aan Detsje Holtrop van Zorgbureau Stabiel.

Detsje is de oprichtster van Zorgbureau Stabiel en de drijvende kracht. Ze is de spin in het web en werkt samen met verschillende organisaties en hulpverleners, om het netwerk op te bouwen rondom een hulpvrager of cliënt. “Samenspel maakt sterker” is de slogan van zorgbureau Stabiel, het werk is kleinschalig en bij de mensen thuis. Het werk van Detsje en haar collega’s is niet zichtbaar, omdat privacy gewaarborgd moet worden. Maar de mensen die door het bureau geholpen worden zetten vaak grote en belangrijke stappen. Op deze manier worden er bruggen gebouwd, waarbij elke mens zijn of haar bijdrage aan de maatschappij weer mag (her)ontdekken, aldus Detsje.

Waarom Detsje een bruggenbouwer is volgens de persoon die haar heeft voorgedragen:
“Als ik aan Detsje denk, dan denk ik aan iemand die zich met hart en ziel inzet voor de mensen waarmee en waarvoor zij werkt. Zij doet dat op zo’n manier dat ze naast je gaat staan. Nooit boven je. Elk mens benadert zij met gelijkwaardigheid en respect. Zij luistert actief en spiegelt zich aan wat ze hoort. Op haar eigen, authentieke manier, geeft zij mensen hoop, hun eigen waardigheid terug, en helpt ze mensen om weer in hun kracht te komen. Zij bemoedigt, maar bakt geen zoete broodjes. Detsje is realistisch. Zij is voor mij een bruggenbouwer bij uitstek, omdat ze, vaak bescheiden op de achtergrond, een brug weet te slaan tussen de dagelijkse praktijk van haar cliënten en de maatschappij. En daarin is zij op een authentieke manier tot steun. Zo is Detsje een bruggenbouwer. Soms is ze de brug voor een cliënt om overheen te mogen gaan, als het te moeilijk is om alleen te gaan. Soms is ze een railing, waaraan je je kan vasthouden, als je zelf stappen gaat zetten. Soms is ze slechts een richtingwijzer, zodat je zelf over de brug kan gaan. Soms wacht ze je op aan de andere kant van de brug, om je te complimenteren wanneer je zelf over de brug bent gegaan. Zo zoekt Detsje met iedereen een weg, die past bij elk persoonlijk. En zo slaat zij een brug tussen de dagelijkse praktijk van haar cliënten en de wereld om hen heen.”

De bokaal is overhandigd door Johan Haverkort van Humanitas Noordwest Friesland de vorige bruggenbouwer. Zowel Humanitas als Zorgbureau Stabiel en Stichting Present zijn organisaties, die te maken hebben met mensen in kwetsbare situaties waarbij vaak meerdere problemen ten grondslag liggen.

Over vier weken wordt de bokaal doorgegeven aan een andere bruggenbouwer in Noordwest Friesland. Wilt u een bruggenbouwer nomineren? Meld deze persoon dan aan via het formulier op de website van Stichting Present: https://stichting.stichtingpresent.nl/noordwestfriesland/aanmelden/bruggenbouwer/.

Meer over Detsje en Zorgbureau Stabiel:

Detsje Holtrop heeft 18 jaar ervaring als consulent sociale zaken met als hoofdtaak de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). De oorsprong van het werk ligt in de verstandelijke gehandicaptenzorg (groepsleidster). De stap naar een eigen bedrijf is ontstaan uit het idee de gecombineerde werkervaring ten dienste te stellen van thuissituaties, dicht bij de mensen. Kleinschaligheid en persoonlijk contact zijn de kenmerken van Zorgbureau Stabiel, de vraag van de cliënt is het uitgangspunt.
De diensten die Zorgbureau Stabiel biedt zijn:
Incidentele hulp, dit kan zijn het:
•In kaart brengen van de hulpvraag
•Verzorgen van de aanvraag
•Begeleiden bij her-indicaties
•Hulp bij de administratie

Bovengenoemde hulp kan worden betaald uit het verantwoordingsvrije deel van een PGB. Onderstaande hulp kan uit het overige deel van een PGB worden betaald.
Structurele hulp, bestaat uit:
•Begeleiden in de thuissituatie om verwaarlozing of opname in een instelling te voorkomen
•Deze begeleiding vindt plaats bij u thuis

Voor meer informatie: www.zorgbureaustabiel.nl