Bruggenbouwer Lammert Pater

10 juli 2018

Lammert Pater van Zorghoeve Tritzum heeft op dinsdag 25 juni 2018 de Bruggenbouwers bokaal in ontvangst genomen.

Lammert, een bescheiden man met hart voor mens, dier en natuur. Heeft van zijn droom en passie een bijzonder bedrijf opgebouwd. Waar hij samenwerkt met zijn vrouw, dochter, schoonzoon en een groep vaste vrijwilligers. De droom van Lammert om plek te bieden aan mensen die om welke reden dan ook het arbeidsethos niet kunnen volgen en daarmee een weg inslaan naar een eerlijk bestaan. Waarbij het motto is: Mogen zijn wie je bent, op een plek dicht bij de natuur.

Op een prachtige zonnige middag en in de rustgevende sfeer van de zorghoeve, is op feestelijke wijze de nieuwe bruggenbouwer Lammert verrast!Hij ontving de trofee uit handen van Detsje Holtrop, de vorige bruggenbouwer:

‘Lammert is met zijn werk en Zorghoeve teruggegaan naar de natuur zelf. De dieren die er rondlopen of gehuisvest zijn kunnen op een natuurlijke manier hun leven leiden. Dat betekent niet dat Lammert daaruit geen vruchten haalt, de kippen leggen eieren en het varken wordt geslacht bij een Keurslager in de regio, als het daar de tijd voor is. Daaraan voorafgaand heeft het varken gevarieerd en natuurlijk voedsel gekregen, al de jaren van zijn bestaan op de boerderij. En wie zou er niet de voorkeur aan geven om van die ecologische cyclus te mogen eten? Het respect en erkenning voor wat leeft is er in terug te vinden, wat uiteindelijk een kwalitatief gezond en eerlijk product oplevert. Maar er is meer.

Lammert verbindt deze manier van wonen, werken en leven met het aanbieden van een werkplek aan mensen die door welke omstandigheid dan ook geen arbeidsperspectief hebben, in onze door economische belangen gestuurde maatschappij. En in dat werkveld heb ik Lammert leren kennen in de periode dat hij net zijn eerste cliënt had en nog helemaal bezig was zijn droom gestalte te geven. Een droom die ik gaandeweg van nabij heb mogen zien uitgroeien tot een bedrijf dat staat. Juist omdat ik dat allemaal van nabij heb mogen zien ontwikkelen, ben ik van mening dat Lammert een bruggenbouwer bij uitstek is, door alles terug te brengen naar de basis, met respect voor mens, dier en natuur.’

Stichting Present Noordwest Friesland, eigenaar van de bruggenbouwersbokaal, zet graag personen en organisaties in het zonnetje. ,,En wil ook zichtbaar maken van hoe organisaties samenwerken met kwetsbare personen in onze samenleving.”

Over ongeveer drie weken wordt de bokaal doorgegeven aan een andere bruggenbouwer in Noordwest-Friesland.

Meer informatie over Present en de bruggenbouwers is te vinden via de website www.stichtingpresent.nl.