verslag NL DOET 2021

28 mei 2021

NL Doet en Present

Het Oranje Fonds organiseert ieder jaar in maart NL doet. Vanwege het coronavirus is de grootste vrijwilligersactie van Nederland verplaatst naar 28 en 29 mei. Op deze manier kan iedereen op een laagdrempelige manier ervaren hoe leuk het is om je voor een ander in te zetten. De projecten zijn financieel mogelijk gemaakt door het Oranjefonds.

Praktische klussen

Bij Present Noordwest Friesland worden tijdens het weekend van NL Doet opnieuw de handen uit de mouwen gestoken. Een alleenstaande man wordt geholpen bij het opfrissen van de woonkamer en keuken. Muren en een plafond worden gesausd bij een alleenstaande moeder. Een tuin wordt aangepakt voor een meneer die daar zelf niet meer toe in staat is, er wordt een stukje bestraat en een schuurtje geverfd. Wethouder Erik de Groot blijft niet achter en gaat dit weekend ook aan de slag in Harlingen.

High Tea

Voor NL Doet werden normaal gesproken als sociale activiteit verschillende high tea’s georganiseerd. Voor dit jaar is een alternatief bedacht. Hubertus Harlingen en Botniahuis in Franeker krijgen aankomend weekend speciale ‘high tea pakketjes’ aangeboden, gevuld met verschillende lekkernijen voor bij de thee. Deze pakketjes zijn samengesteld door de jongeren van Jong Present. Wethouder Boukje Tol helpt de jongerengroep Jong Present mee bij het uitdelen van de pakketten voor het Botniahuis.

De jongeren van Jong Present hebben zich in het kader van maatschappelijke dienstverlening de afgelopen weken ingezet voor verschillende projecten: zwerfvuil opruimen in Harlingen, tuinieren bij stadstuin Harlingen en raamschilderen bij wooncentrum Almenum.

NL Doet het hele jaar? Dat kan bij Present Noordwest Friesland. Het hele jaar zijn er praktische en sociale projecten waarvoor u zich als vrijwilliger kunt inzetten. Meld u aan als groep (je), er is altijd een passende activiteit voor u. Meer informatie vindt u op de website van Present NWF www.presentnwf.nl. Doet u mee?