Uitreiking bokaal 1e bruggenbouwer

13 februari 2018

Lees meer hier over waarom Hein Kuiken de bruggenbouwersbokaal heeft ontvangen.

Op dinsdag 13 februari is de bruggenbouwersbokaal overgegaan in de handen van Hein Kuiken onder toeziend oog van burgemeester Roel Sluiter, wethouder en 1e loco burgemeester Maria le Roy, wethouder Harry Boon, communicatie adviseur Trientsje van der Meer en griffier Hanna Jansen. Namens de Harlinger courant was Ubbo Posthuma aanwezig, lees hier het verslag van Ubbo op Harlingen online. Verder aanwezig namens Stichting Present Noordwest Friesland waren coördinator Anja Schilder, projectcoördinator Gea Smits en kantoormedewerker en groepenbegeleider Anita Beenen.

Anja Schilder lichtte toe hoe Present in Harlingen terecht was gekomen en wat de meerwaarde is van de stichting. Dat we als jonge stichting in 2 jaar tijd al verdubbeld zijn in mensen en het aantal projecten, waarvan een vierde deel in Harlingen. En dat we steeds meer groeien en wortelen in het hele gebied, gemeente Harlingen en de gemeente Waadhoeke. Vlieland en Terschelling horen ook bij ons gebied, maar daar zijn op dit moment nog geen Present-activiteiten. Dat we niet alleen sociale projecten organiseren, maar ook praktische “een project achter de voordeur”. Bij mensen zonder netwerk, geld en gezondheid, waar soms grote problematiek is. Dat door het uitvoeren van een praktisch project letterlijk deuren worden geopend voor verdere hulpverlening.

Daarna werd de bokaal overhandigd en is ook benoemd dat de erkenning niet alleen voor Hein Kuiken is, maar zeker ook voor het hele college. En dat de komende vier weken de bokaal maar een mooie plaats mag krijgen op het gemeentehuis, waarbij het college mag terugkijken op een bijzondere periode waarin er belangrijke bruggen zijn geslagen binnen het sociaal domein. Waar hard gewerkt is door het college, de ambtenaren, het gebiedsteam en alle organisaties er om heen om hier in Harlingen de schouders eronder te zetten.

In Harlingen is er veel ruimte voor nieuwe ideeën en initiatieven is prachtig  en dat hebben wij als Present ervaren als heel positief.  Bij de oprichting van de stichting zijn we dan ook eerst in gesprek gegaan met Hein over de relevantie van de stichting. Met name omdat de werkwijze van Present aanvullend is op de bestaande initiatieven.

“De gemeente Harlingen juicht een initiatief als Present toe en beaamt dat het past binnen de ontwikkelingen van het sociaal beleid”   aldus Hein Kuiken.

Het is tevens ook een belangrijke verantwoording van de gemeente om de bestaande en nieuwe organisaties te blijven verbinden, ruimte te bieden voor groei en financieel te ondersteunen bij de verdere ontwikkeling.

Het was een mooi informeel samenzijn en de bokaal werd met open handen ontvangen door de wethouder én het college. Na het uitreiken van de bokaal werd er al druk nagedacht in welke prijzenkast de bokaal plaats zou krijgen en dat vier weken wel erg kort is.  Dan mag Hein Kuiken de bokaal weer verder doorgegeven aan de volgende bruggenbouwer in Noordwest Friesland. Wie dat zal zijn, laten we nog even in het midden. Maar mocht u een suggestie hebben graag melden via info@presentnwf.nl.  Wilt u de Bruggenbouwersbokaal blijven volgen?  Meld u dan aan voor onze nieuwsbrief!