zwaaisteenroute Harlingen geopend

Zwaaisteenroute geopend
21 september 2022

Burgemeester opent Zwaaisteenroute op Nationale Zwaaidag

Vorige week vrijdag was het Nationale Zwaaidag en stond in het teken van de opening van de Zwaaisteenroute.

De Zwaaisteenroute is in het leven geroepen door Stichting Present Noordwest Friesland, die in het kader van het overheidsinitiatief Samen Ouder Worden, samen met Grancafé Levels en verhalenverteller Frank Belt (Op Verhaal) een interactieve wandelroute heeft ontwikkeld. Het doel van de route is om op een leuke manier het alledaags contact te stimuleren.

De route van 4 kilometer is vanaf nu verkrijgbaar bij Grancafé Levels, waar je een tasje krijgt met de route, opdrachtkaartjes en leuke extra’s. Naast de opdrachtjes die je uitvoert tijdens de route, vind je langs de route ook nog vier audioverhalen die door middel van een QR-code gescand en beluisterd kunnen worden. De audioverhalen zijn gemaakt door Frank en staan in het teken van contact maken.

De Burgemeester heeft op deze Nationale Zwaaidag de laatste en tiende Zwaaisteen geplaatst bij het Stadhuis. Deze locatie is aangedragen door Tjalling Outhuijse, die ook bij de plaatsing aanwezig was.

“Ik vind dat er door de politiek wel wat meer écht geluisterd mag worden naar de bewoners van Harlingen”, aldus Tjalling. Waarop de Burgemeester aanvult: “En andersom is er tegenwoordig ook minder respect voor de ambtenaren.” Met de steen willen beide meer aandacht vragen voor wederzijds respect en contact.

De deelnemers van afgelopen vrijdag hebben als bedankje een Zwaaisteensticker gekregen, die ze zelf op een stoeptegel naar keuze mogen plaatsen waar zij vinden dat wel wat aandacht voor elkaar mag zijn. We zijn benieuwd waar deze stickers met een Zwaaihandje binnenkort nog meer te vinden zijn.

De afgelopen tien maanden is er elke maand een Zwaaisteen geplaatst met aansluitend een sociale activiteit op locatie bij Kinderopvang Kinderwoud op locaties ’t Wad en ’t Noorderlicht, bij de Spiker, de Batting, het Leger des Heils, de keermuur, Stichting Present, Hubertus, bij de Sasbrug en nu als laatst bij het Stadhuis. Met de tiende en laatste Zwaaisteen is het project afgerond en is de wandelroute geopend!