Present in “Froulju fan Fryslân”.

16-09-2018

Het bestuur van Stichting Present Noordwest Friesland doet jaarlijks zelf een project om te ervaren hoe het is om als groep iets voor een ander te doen. De talenten van de groep vrijwilligers werden door projectleider Gea Smits geïnventariseerd waarna er een passend praktisch project gevonden werd via Van Hien Zorg. Een kleine zorgorganisatie, laagdrempelig, dicht bij de cliënt die zowel kinderen en volwassen begeleiden met een beperking.

Zaterdagmiddag 15 september werd het project uitgevoerd voor een meneer die geen netwerk heeft en over weinig financiële middelen beschikt. De bewoner had behoefte aan hulp bij het sauzen en verven van muren en deuren. De benedenverdieping was bij aanvang al opgeruimd en schoongemaakt waardoor het bestuur direct aan de verfklus kon beginnen. Bijzonder in dit project was dat meneer zelf en ook de contactpersoon van de maatschappelijke organisatie meehielpen.

Project Froulju fan Fryslân

Halverwege de middag kwam de projectleider langs, vergezeld met een programmamaker en cameraman van Omrop Fryslân. Gea Smits is namelijk één van de bijzondere “Froulju fan Fryslân”, een project dat deel uitmaakt van Leeuwarden-Fryslân 2018. Van alle vrouwen die genomineerd zijn als Friese powervrouw wordt een standbeeld gemaakt.  Daarnaast maakt de omroep van de vrouwen een tv-programma dat in het najaar wordt uitgezonden.

De bewoner had vooraf toestemming gegeven en vond het heel bijzonder dat ze bij hem thuis opnames kwamen maken. Aan het eind ging de hele ploeg daarom ook met elkaar op de foto. Meneer was super enthousiast over de aandacht die hij kreeg en het eindresultaat. Zowel de woonkamer, als de keuken, de wc en hal van de benedenverdieping zijn met de warme witte kleur, bijzonder opgefrist. Aan het enthousiasme van de hulpvrager kon je merken dat er opnieuw een brug is geslagen tussen mensen die iets hebben te bieden en mensen die daarmee geholpen kunnen worden.

Ook meedoen?

Wij hopen als stichting een beweging op gang te brengen in Noordwest Friesland waarbij steeds meer mensen het vanzelfsprekend vinden om naar elkaar om te zien. Bent u bereid om met een groep u eenmalig in te zetten voor een praktische klus of een sociaal project? Meld u dan aan via de website.

Foto’s met dank aan Klaske Rodenhuis van Dual Fotografie.