Winterwandelchallenge

14-12-2020

Coronaproof Winterwandel(foto)challenge van Stichting Present Noordwest Friesland

Een lekkere wandeling maken met het hele gezin? Dat kan nu op een leuke, uitdagende en coronaproof manier!  De Winterwandelchallenge is een uitdagende foto-opdracht, die helemaal op eigen tempo en met eigen creativiteit kan worden voltooid. Tijdens de challenge word je als gezin uitgedaagd om om te kijken naar elkaar en iedereen een lichtje in donkere tijden te bezorgen. Door de zelfgemaakte foto’s te delen op sociale media hoopt Stichting Present een beweging op gang te brengen die meer en meer mensen sociaal betrokken krijgt. De deelnemers sturen aan het eind van de challenge een fotocollage in naar info@presentnwf.nl en ontvangen een cadeau voor hun deelname.

In Harlingen valt het project onder het programma Winter aan Zee. Maar de challenge is zo vormgegeven dat je ook mee kan doen als je buiten Harlingen woont.  Aan het eind van het winter ( 20 maart) wordt er uit alle inzendingen een winnaar gekozen met de mooiste foto’s en/of meest creatieve ideeën, die een mooie prijs ontvangt! De Winterwandelchallenge is beschikbaar via de lokale kranten, Harlingenboeit.nl en de website en sociale media van Stichting Present Noordwest Friesland.

Wat houdt de challenge in?

Je kunt de challenge uitvoeren op je eigen tijd, in je eigen plaats en kan het opdelen in verschillende onderdelen. Ons doel is dat gezinnen lekker naar buiten gaan en tijdens het wandelen een aantal activiteiten kunnen uitvoeren. Van elke activiteit wordt een foto gemaakt en uiteindelijk wordt dat een collage. Er zijn in totaal 10 opdrachten en van elke opdracht maak je een foto.

Plaats de foto’s via social media en tag Present Noordwest Friesland, gebruik de volgende hashtags:#winterchallenge #wijzijnpresent #presentnwf #winteraanzee #nietalleen #omziennaarelkaar

1e Typisch jouw stad/dorp > Wat typeert jouw dorp of stad? Maak er een leuke foto van samen met je gezin in beeld

2e Zwaaien naar iemand > misschien ken je iemand en loop je er wel vaker langs. Maak contact en zwaai naar deze mevrouw of meneer of deze mensen.  Let op: Je mag niet zonder toestemming een foto maken van iemand anders. Mocht je dat wel willen doen, is het goed om deze mensen uit te leggen wat jullie aan het doen zijn en dan kun je er uiteraard een foto van maken. Maar een foto van jullie als gezin of je kinderen die aan iemand zwaaien, kan altijd.

3e Een lokale onderneming > is er een lokale onderneming in jouw stad of dorp die je even in het zonnetje wil zetten? Misschien een onderneming die heel sociaal is en betrokken is bij jouw stad of dorp en goede dingen doet? Laat het zien met een leuke foto!

4e De wintersfeer > maak een leuk winters sfeerplaatje met je gezin:)

5e Creatieve raam ideeën > wat kun je allemaal doen? Je kunt een mooie tekening maken voor iemand in je omgeving die alleen is. Doe een leuke raamspelletje zoals boter-kaas-eieren (zie voorbeeld) of een ander raamspelletje of maak een leuke tekst of spreuk om mensen te bemoedigen via je eigen raam of bij iemand anders. Kijk voor meer inspiratie bij gratis raamtekening.

6e Geef iets  wat je zelfgemaakt hebt aan iemand > maak iets leuks of bak lekkers voor iemand anders, dat kan van alles zijn. Voor mensen in je omgeving die niet veel naar buiten kunnen, of eenzaam zijn, een buurvrouw, buurman, mensen in een verzorgingshuis of gewoon iemand in je straat, dorp of stad.

7e Doe iets voor iemand : wat kun je voor iemand anders doen? Een boodschapje,  de hond uitlaten, een bloemetje brengen, ramen lappen, vuilnis wegbrengen etc. Denk eens na voor wie kunnen jullie iets doen?  Voor mensen in je omgeving die niet veel naar buiten kunnen, of eenzaam zijn, een buurvrouw, buurman, mensen in een verzorgingshuis of gewoon iemand in je straat, dorp of stad. Als je niks kan bedenken, kun je ook kijken op de website van #niet alleen of op We helpen

8e Geef iemand een zelfgemaakt complimentenkaartje > Kan weer van alles zijn, wie willen jullie een keer een compliment geven. Misschien iemand die iets heel goeds of moois doet voor andere mensen? Gratis download

9e Wij zijn Present!  Maak een mooie foto van je gezin, in elk geval de gezinsleden die de challenge heeft gedaan en maak ons duidelijk dat jullie Present zijn. Dat kan bijvoorbeeld door een bordje te maken met “Wij zijn Present” of  een van de activiteiten die je als gezin hebt ondernomen.

10e Maak van alle foto’s een mooie fotocollage > als de collage bij ons binnen is ontvang je een cadeautje voor jullie deelname.

Wij zijn Present, en jullie?

Volg Stichting Present Noordwest Friesland op Facebook en Instagram en blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen!

Plaats tussendoor de foto’s op je social media met de tekst: Wij doen mee met de winterwandelchallenge van Present! En gebruik de hashtags

Download hier de Winterwandelchallenge. De winterwandelchallenge is gemaakt en ontworpen door Joyce Heida , als opdracht binnen het MDT programma Jong Present

Aandacht via de media

zaterdag 9 januari 2021 Omrop Fryslân:  interview met Joyce