World Servants Present

23 augustus 2021

In principe is geen uitdaging is voor Present Nunspeet te groot. Dit keer was er vanaf 12 augustus gedurende 10 dagen een megaproject georganiseerd voor een groep van 19 deelnemers van Worlds Servants. Het doel van Worlds Servants is eigenlijk bedoeld om vrijwilligerswerk te doen in het buitenland. Meegaan met Worlds Servants is een avontuur dat je leven verandert, zowel letterlijk als figuurlijk. Door mee te bouwen aan allerlei voorzieningen in het buitenland word je deel van de droom van mensen ver weg. Omdat het door corona niet mogelijk was om naar het buitenland te gaan, was de bestemming dit keer in Nederland. En omdat het doel van Present en Worlds Servants zoveel overeenkomen, was het bijna logisch om met elkaar samen te werken.

Er was een plek gevonden bij Halfweg Vierhouten Philadelphia, waar veel mogelijkheden waren om aan de slag te gaan met zowel sociale als praktische en creatieve projecten. Nadat de groep was aangekomen bij de Paasheuvel, konden de deelnemers met fietsen van Stella, die ze deze week mochten gebruiken, op pad. (Wat een luxe die elektrische fietsen). De eerste dag bekeken ze de klussen en kregen ze een rondleiding bij Halfweg, waarna ze samen met wat cliënten aan de wandel zijn gegaan om koffie met gebak te eten bij De Mallejan in Vierhouten.

Vanaf de volgende dag is er hard gewerkt. De werkdag zou van 9 tot 16 uur zijn. Maar voor 17.45 uur wilde de groep eigenlijk niet stoppen met werken, ze wilden graag zoveel werk mogelijk af krijgen. Soms gingen ze na de bouwdag gewoon nog koken bij verschillende woningen! En wat maakten ze een verschil. De hallen zijn voorzien van een mooi kleurtje en er zijn bloesem en vlinders op muren geschilderd. De wand van een slaapkamer is van een vieze witte wand veranderd in mooi blauw met een vliegtuig. Een trampoline is ingegraven en alle gras is weer gekortwiekt. Er is heerlijk gekliederd met verf, er is gewandeld en toen het nog droog was, was er waterpret voor de bewoners van het dagcentrum. Er was een belevingsavond, waarbij bewoners bij verschillende onderdelen konden proeven, ruiken, horen en zien. Op zondag werd er een sing-in georganiseerd, waarbij een bandje speelde en waar veel bewoners naar toe gingen. Net als bij de karaoke met het eindfeest, was de muziek daar erg populair, bewoners dansten mee, zelfs tot op het podium.

Ook buiten Halfweg waren er projecten georganiseerd, om de groep ook te laten kennismaken met andere soorten projecten van Present. Zo werd er voor de kinderen van ‘Één stap Verder’ een zeer gezellige ochtend georganiseerd! Dat is een groep waar kinderen van statushouders aan deelnemen. Ze waren actief met gymtoestellen en zijn creatief aan de slag gegaan met verf.

En aan de Vitringaweg zijn er een paar tuinprojecten uitgevoerd: een kale heg is verwijderd, een schutting is geplaatst en er is rommel uit een tuin verwijderd. Deze locatie was in samenwerking met Omnia Wonen geregeld.

Tussen alle werkzaamheden door had de groep een vrije dag, waarop ze o.a. ging klimmen in een klimbos. Elke avond werd er heerlijk eten gebracht, dat door leden van één van de plaatselijke kerkelijke gemeenten was gekookt. Soms at er een deel van de groep mee bij één van de woongroepen van Halfweg, omdat er zo’n klik was tussen de bewoners en de vrijwilligers, dat ze het gezellig vonden om samen te eten.

De coördinator van Present, Marleen Kragt, heeft haar hart kunnen ophalen deze week. Ondanks alle drukte van voorbereiden en begeleiden, genoot ze van alles. Ze was dag en nacht bij de groep aanwezig, ook als toerustingsleider.

Kortom, het was een geweldige tijd en wat een toppers waren het, die zoveel werk hebben verzet. Dat is ook te zien op de foto’s en in het filmpje ( vanaf ongeveer minuut 6.51 tot en met minuut 12).

[sb-custom-gallery]