Zomerpakketten 2021

Stichting Present Parkstad organiseert deze actie dit jaar, samen met het JCI Land van Herle.

Waarom de zomerpakketten actie?

De zomerpakketten actie is bedoeld om verbindingen te leggen tussen mensen die iets kunnen geven en mensen die daarmee geholpen zijn.

De gezinnen die een zomerpakket ontvangen zijn dit jaar niet in de gelegenheid om met vakantie te gaan om financiële redenen.

Je kunt het pakket met je gezin, een groep of alleen samenstellen. Door Present Parkstad wordt je gekoppeld aan een gezin. Je hoort dan wat de samenstelling van het gezin is en hoe oud de kinderen zijn.

Per pakket wordt gekeken naar wat wenselijk/mogelijk is voor de samenstellers en ontvangers: alles gaat in goede afstemming tussen de samenstellers, stichting Present en de mensen van de basisscholen.

Waarmee vul je een pakket?

Je ontvangt van Present een tas, die al gedeeltelijk gevuld is door sponsoren die meedoen. Je kan zelf de tas verder vullen. Als richtlijn geven we een bedrag van 10 euro per gezinslid, met een maximum van ongeveer 50 euro. Maar uiteindelijk bepaal je zelf  wat je erin doet.

Een ‘belevenis’ kan ook bij de pakketten horen: een aanbod van de samenstellers om samen met het ontvangende gezin naar de speeltuin te gaan, of samen buitenspelletjes doen, of samen picknicken etc .

Tijdspad opgeven, samenstellen en langsbrengen

• Opgeven kan tot en met 27 juni  2021, (of zoveel eerder als het maximale getal van de zomerpakketten is bereikt) door invullen van het onderstaande formulier. Hierna sluit de inschrijving en gaan we jullie koppelen aan een geschikt gezin.
  • Na opgave wordt je gebeld over de details en alle info over hoe het werkt.
  • We verwachten dat in de eerste of de tweede week van de zomervakantie het pakket langs gebracht wordt.

Persoonlijk langsbrengen, waarom?

Het kan zijn dat je je bedenkingen hebt bij het zelf langsbrengen, omdat dat wat ‘weldoenerig’ kan aanvoelen. We hebben dit expliciet nagevraagd andere stichtingen present in andere plaatsen. Het wordt niet zo ervaren als mensen een pakket langsbrengen.  Vaak vinden mensen het al heel bijzonder dat een groep dit zomaar doet, dat ze doen wat ze beloven, dat ze de tijd nemen om langs te gaan en dat ze het gezin met respect behandelen. Eén van de samenstellers: “Het gezin zat al met koffie op ons te wachten. Ze waren enorm verrast en heel dankbaar voor dit pakket. We waren stil van hun verhaal. We hadden veel respect voor de manier zoals ze met hun tegenslagen omgingen en alle energie gebruikten om er voor hun kinderen te zijn. Voor hen en voor ons was het een bijzondere morgen”.  Mocht dit je twijfel niet wegnemen, neem contact met ons op, dan kijken we wat mogelijk is.

Naar wie gaan de zomerpakketten?

Present Parkstad werkt samen met basisscholen, die kunnen inschatten waar een zomerpakket een mooie aanvulling is. Bij deze gezinnen speelt vaak meer dan alleen weinig geld, zoals gezondheidsproblemen en/of  sociale problematiek. Present Parkstad zal in samenwerking met de school ervoor zorgen,  dat het contact voor jullie goed verloopt, maar het is voor jullie als samenstellers goed je er van tevoren bewust van te zijn dat je soms in aanraking kunt komen met moeilijke situaties en dat de reactie van het gezin soms anders is dan hiervoor beschreven.

Natuurlijk hopen we dat jullie nog steeds enthousiast zijn voor deze actie, want een pakket is op deze plekken juist heel erg welkom!

Onze actie kan coronaproof plaatsvinden, mits iedereen zich houdt aan de richtlijnen van het RIVM.

Naar het aanmeldformulier