Present Besturendag – terugblik

Terugblik Present Besturendag 2019

Plenair programma

Tijdens de plenaire start van de Present Besturendag spraken voorzitter Erik Dannenberg en directeur Pieter Cnossen. Erik Dannenberg vertelde over de rijke man die een feest wilde geven (naar het verhaal in het Bijbelboek Lucas). De gasten haakten af. Hij had het feest kunnen annuleren, maar zette de knop om. Hij stond erop: zijn huis moest vol zijn. Dan pas kon het feest starten. Hij nodigde armen, blinden, verlamden en mensen van de straat uit. Pas toen de feestzaal vol was, kon het feest echt starten. En was er contact tussen de verschillende mensen, tussen arm en rijk. Als Present hebben we ook de uitdaging om er op uit te gaan, mensen uit te nodigen, hen in ontmoeting te brengen met anderen. Zo maken we de samenleving mooier.

Onze directeur Pieter Cnossen ging in op de wijze waarop onze samenleving veranderd is. Van de verticale verzuiling vroeger, zijn we in een horizontale verzuiling beland. De uitdaging is om ontmoetingen tussen mensen uit de verschillende nieuwe zuilen tot stand te brengen. Daar waar ontmoeting is, kunnen mensen elkaar echt zien, waarderen en helpen. Het is een voorwaarde voor omzien naar elkaar. Klik hier voor de presentatie van Pieter.

Focussessies

1. Welkom bij Present

De werkwijze van Present is uniek en gebaseerd op een aantal uitgangspunten. Een voorbeeld: we werken aanbodgericht. Maar wat betekent dat precies? En wat is hiervoor de reden? Deze en andere uitgangspunten komen aan bod. Ben je (redelijk) nieuw als bestuurslid bij Present? Volg dan in ieder geval deze focussessie. Zit je er juist al lang en ben je wel toe aan wat opfrissing? Ook dan ben je van harte welkom om meer te horen over de ontstaansgeschiedenis, waarden en uitgangspunten van Present. Met deze bagage kan je lokaal goed gefundeerde besluiten nemen.
Door: Moniek Kars (regioadviseur Present Nederland)

Klik hier voor de presentatie.

1. Mini-masterclass ‘Fondsenwerving voor Present’

Op 30 september geeft Harry Verwaaijen, fondswerver bij Present Nederland, de Masterclass ‘Fundraising’. Ben jij verantwoordelijk voor de fondswerving voor jouw lokale stichting en kan je die dag niet aanwezig zijn? Schrijf je dan in voor de verkorte versie van de masterclass. Je leert de belangrijkste fondswervingslessen van onze eigen expert. En zijn je vragen nog niet allemaal beantwoord? Dan kun je die voorleggen tijdens de pauze of borrel!
Door: Harry Verwaaijen (fondswerver Present Nederland)

Klik hier voor de presentatie

1. Werkgeverschap goed geregeld?!

Als bestuur ben je werkgever van één of meerdere betaalde en vrijwillige krachten. Hoe vul je die rol goed in? Weet je wat de leden van het team bezighoudt en hoe het met hen gaat? Het is belangrijk om deze sociale kant goed in te vullen. Maar ook de ‘praktische’ kant van het werkgeverschap moet je goed geregeld hebben. Denk aan de cao nakomen, het noteren van gemaakte afspraken en een ziekteverzuimverzekering regelen. Kom naar deze sessie om alles te weten te komen over hoe jij het werkgeverschap goed kunt invullen. Met tips uit de praktijk over wat je wel en niet moet doen.
Door: Pieter Cnossen (directeur Present Nederland) en Jan Joosten (voorzitter Present Enschede)

Klik hier voor de presentatie

Klik hier voor de cao sociaal werk, waar Present onder valt.

1. Lokale stichting als sociale onderneming

Een lokale stichting Present is een sociale onderneming. Leer in deze sessie meer over wat dat inhoudt en welke kansen het biedt. Maar ook wat het betekent voor je werkwijze, relatiebeheer en communicatie over wat je bent en wat je betekent voor de lokale samenleving. Sociaal ondernemer en bestuurslid van Present Nederland Martine van Ommeren inspireert je graag welke kansen het biedt om te gaan denken vanuit Present als sociale onderneming.
Door: Martine van Ommeren (sociaal ondernemer en bestuurslid Present Nederland)

1. Richting geven als bestuur

Het nieuwe jaar staat voor de deur. Waar ga je je op richten in 2020? Wil je weten waar de uitdagingen liggen in het land? Kom naar deze focussessie als je graag met andere bestuursleden aan de hand van een aantal vragen wilt spreken over de ambities voor jouw stichting voor 2020. Laat je informeren, inspireren door je collega-bestuurders en motiveren. Heb je vragen over wat een wijze focus is? Ook dan ben je welkom!
Door: Marleen de Vries (coördinator Presentscan en Present Academie Present Nederland)

Presentraad 2019

Tijdens de Presentraad is gesproken over de plannen en de begroting van Present Nederland voor 2020. Ook is gesproken over de plannen rond de update van de statuten van Present Nederland, het nadenken over een passende vangnetregeling en een blijvend gesprek over het DNA en identiteit van Present. Het verslag van de Presentraad 2019 volgt nog per mail.

Klik hier voor de agenda van de Presentraad 2019

Klik hier voor de presentatie behorende bij de Presentraad 2019