Present Besturendag 16 november – geef je op!

Zaterdag 16-11-2019 | Landgoed ISVW Leusden | Gratis toegankelijk

Na drie succesvolle eerdere edities nodigen we jou en je medebestuurders uit voor de vierde Present Besturendag op zaterdag 16 november in Leusden. Tijdens deze (mid)dag is er ruimte voor ontmoeting, uitwisseling van ervaringen en praktische training op het gebied van werkgeverszaken en andere relevante thema’s voor jou als bestuurslid. In de middag staat ook de Presentraad op het programma waarbij we graag op een aantal thema’s jouw input ontvangen.

“Het was voor mij de eerste besturendag. Ik heb het als zeer positief en waardevol ervaren. Volgend jaar weer!” en “Ik heb genoten van de enthousiaste leiding en de vele kennis waar ik echt wat aan heb voor mijn bestuursfunctie.” Twee citaten van bestuursleden die vorig jaar aanwezig waren. We organiseren ook dit jaar weer een dag speciaal voor bestuursleden van lokale stichtingen Present waarin er ruimte is om elkaar te informeren, inspireren en motiveren voor het bestuurswerk. De collega’s van Present Nederland zijn er ook om je vragen te stellen. Aan het eind van de dag ben je bijgepraat over relevante thema’s en ben je op de hoogte van ontwikkelingen in het netwerk van Present. Je gaat bepakt met informatie en nieuwe inspiratie weer naar huis. Daarnaast heb je ook kennisgemaakt met andere bestuursleden die je na vandaag nog eens kunt vragen naar hun ervaringen. Kortom: deze dag wil je niet missen!

Deelname aan de Besturendag is gratis. We maken echter wel kosten. Daarom vragen je om je aanwezigheid uiterlijk donderdag 31 oktober aan ons door te geven via het digitale aanmeldformulier. We zien je graag samen met je medebestuurders op 16 november!

10.30 uur Ontvangst met koffie en thee
11.00 uur Plenaire opening door directeur Pieter Cnossen
Ronde focussessie (ronde 1)
Lunch
Ronde focussessie (ronde 2)
Pauze
Presentraad
16.30 uur Borrel
17.30 uur Einde

Locatie

De Present Besturendag wordt gehouden in het hoofdgebouw van Landgoed ISVW, Dodeweg 8 in Leusden. De locatie is goed bereikbaar met de auto en heeft ruime parkeergelegenheid voor de deur. Mocht je met het OV willen komen, houd er dan rekening mee dat de reguliere bus op zaterdag minder vaak rijdt. Een taxi of shuttlebus zijn eventueel ook te bestellen.

Meteen aanmelden

Focussessies

Tijdens het programma zijn er twee rondes focussessies. Je kunt twee sessies volgen. Kies uit onderstaande thema’s je eerste, tweede en derde voorkeur. We proberen iedereen uiteraard in te delen bij de focussessie met voorkeur 1 en 2.

1. Welkom bij Present

De werkwijze van Present is uniek en gebaseerd op een aantal uitgangspunten. Een voorbeeld: we werken aanbodgericht. Maar wat betekent dat precies? En wat is hiervoor de reden? Deze en andere uitgangspunten komen aan bod. Ben je (redelijk) nieuw als bestuurslid bij Present? Volg dan in ieder geval deze focussessie. Zit je er juist al lang en ben je wel toe aan wat opfrissing? Ook dan ben je van harte welkom om meer te horen over de ontstaansgeschiedenis, waarden en uitgangspunten van Present. Met deze bagage kan je lokaal goed gefundeerde besluiten nemen.
Door: Moniek Kars (regioadviseur Present Nederland)

2. Mini-masterclass ‘Fondsenwerving voor Present’

Op 30 september geeft Harry Verwaaijen, fondswerver bij Present Nederland, de Masterclass ‘Fundraising’. Ben jij verantwoordelijk voor de fondswerving voor jouw lokale stichting en kan je die dag niet aanwezig zijn? Schrijf je dan in voor de verkorte versie van de masterclass. Je leert de belangrijkste fondswervingslessen van onze eigen expert. En zijn je vragen nog niet allemaal beantwoord? Dan kun je die voorleggen tijdens de pauze of borrel!
Door: Harry Verwaaijen (fondswerver Present Nederland)

3. Werkgeverschap goed geregeld?!

Als bestuur ben je werkgever van één of meerdere betaalde en vrijwillige krachten. Hoe vul je die rol goed in? Weet je wat de leden van het team bezighoudt en hoe het met hen gaat? Het is belangrijk om deze sociale kant goed in te vullen. Maar ook de ‘praktische’ kant van het werkgeverschap moet je goed geregeld hebben. Denk aan de cao nakomen, het noteren van gemaakte afspraken en een ziekteverzuimverzekering regelen. Kom naar deze sessie om alles te weten te komen over hoe jij het werkgeverschap goed kunt invullen. Met tips uit de praktijk over wat je wel en niet moet doen.
Door: Pieter Cnossen (directeur Present Nederland) en Jan Joosten (voorzitter Present Enschede)

4. Lokale stichting als sociale onderneming

Een lokale stichting Present is een sociale onderneming. Leer in deze sessie meer over wat dat inhoudt en welke kansen het biedt. Maar ook wat het betekent voor je werkwijze, relatiebeheer en communicatie over wat je bent en wat je betekent voor de lokale samenleving. Sociaal ondernemer en bestuurslid van Present Nederland Martine van Ommeren inspireert je graag welke kansen het biedt om te gaan denken vanuit Present als sociale onderneming.
Door: Martine van Ommeren (sociaal ondernemer en bestuurslid Present Nederland)

5. Richting geven als bestuur

Het nieuwe jaar staat voor de deur. Waar ga je je op richten in 2020? Wil je weten waar de uitdagingen liggen in het land? Kom naar deze focussessie als je graag met andere bestuursleden aan de hand van een aantal vragen wilt spreken over de ambities voor jouw stichting voor 2020. Laat je informeren, inspireren door je collega-bestuurders en motiveren. Heb je vragen over wat een wijze focus is? Ook dan ben je welkom!
Door: Marleen de Vries (coördinator Presentscan en Present Academie Present Nederland)

Graag ontvangen we je aanmelding voor de Besturendag vóór donderdag 31 oktober.
Je kunt je hier aanmelden.