Coronacrisis

Present zijn in crisistijd!

Handelen in de Corona-crisis is ons op het lijf geschreven! Vanaf de start begin deze eeuw heeft stichting Present mensen met elkaar verbonden. Als professionals in vrijwilligerswerk zijn we al jaren bezig met het verbinden van incidenteel hulpaanbod aan ingewikkelde hulpvragen uit de samenleving. Daarbij zetten we zoveel mogelijk mensen in die niet veel of nog nooit eerder sociaal vrijwilligerswerk hebben verricht. Het lukt ons met onze aanpak en ons lokale unieke netwerk van maatschappelijke organisaties mensen met een zwakke positie in de maatschappij te bereiken. Dat uitgebreide netwerk van hulpverleners geeft in de huidige crisis als gevolg van het coronavirus een snelle toegang tot de mensen die al een zwakke positie hebben in de maatschappij.

In de afgelopen weken zijn er in het land talloze innovatieve projecten gestart door onze 75 lokale stichtingen Present. Door de richtlijnen van het kabinet komt de oorspronkelijke werkwijze van Present echter wel in zekere zin in de knel: het in groepsverband laten opdoen van sociale ervaringen is praktisch onmogelijk geworden. Het kostte ons echter weinig moeite om ons aan te passen en met 1-op-1 oplossingen de noden tegemoet te treden. In de bijlage een aantal treffende voorbeelden uit een hele reeks aan initiatieven vanuit onze lokale stichtingen. Elke vestiging levert maatwerk, op een eigen creatieve wijze en meeverend met wat de stad of streek in zich heeft.

Professionals in vrijwilligerswerk

De inzet van de duizenden mensen en het koppelen van hulpaanbod aan hulpvraag wordt in principe door professionals gedaan die daarvoor in dienst zijn bij de lokale Present stichting: onze coördinatoren. Deze kosten worden gedekt door bijdragen van gemeenten, kerken, woningbouwcorporaties, particulieren en bedrijven. Met name de inkomsten van die laatste groep vallen weg door de crisis. Echter: door de crisis werken de coördinatoren meer en nemen de kosten daarvan toe. Daardoor ontstaat de situatie dat we in een tijd waarvoor we ‘gemaakt’ zijn een tekort aan middelen in de ogen kijken.

Vanuit de bestaande reserves worden onze coördinatoren (matchmakers) doorbetaald, die nog meer dan anders hun schouders er onder zetten. Maar die reserves zijn beperkt, terwijl eigenlijk inzet van extra menskracht waarschijnlijk nog lange tijd nodig blijft om alle nieuwe mensen uit eenzaamheid en bij armoede weg te houden.

Helpt u mee met een bijdrage aan ons Present Steunfonds Corona-acties?

Coördinatoren bepalen succes

Zoals vaker bepleit, zijn onze coördinatoren de sleutel in de effectiviteit van ons werk: zij houden een zeer waardevol netwerk in stand met alle lokale hulpverleners en hebben zo toegang tot de mensen met een zwakke positie in de maatschappij. Ook bewaken ze dat contacten tussen hulpverlener en hulpontvanger integer verlopen, met respect voor elkaar. Juist de open, gelijkwaardige houding vinden in het contact verleidt mensen om anderen te blijven helpen, biedt beide partijen de meeste voldoening en respect.
De vaste aanstelling van onze coördinatoren zorgt ervoor dat dit netwerk actueel blijft, de lijnen kort en de kwaliteit van het werk hoog. Het inzetten van professionals voor het bij elkaar brengen van hulpaanbod en hulpvraag is in onze ogen dus van groot belang. Een invulling van deze taak door een – vaak tijdelijke – groep vrijwilligers doet tekort aan de complexiteit van dit werk, verlaagt de kwaliteit van het netwerk met de mensen met een zwakke positie en staat een borging van het inzetten van het beschikbare sociale kapitaal in de weg.

Steunfonds

Present Nederland zal met haar ‘paraplu’-fonds (i.c. Steunfonds Corona acties Present) lokale stichtingen Present ondersteunen, die overbelast dreigen te raken, doordat hun inspanningen voor coronaslachtoffers niet meer te financieren zijn uit reserves of nieuwe inkomsten. Verwacht wordt dat er een budget van 5.000 tot 10.000 euro per Presentstichting nodig zal zijn om komende maanden de extra hulpvragen te kunnen verwerken.

Ja, ik steun Present

U kunt rechtstreeks een gift overmaken op ons IBAN nummer:

NL27RABO0102687552 o.v.v. Steunfonds Corona en uw e-mailadres of via onze handige donatieknop:

Klik hier om direct te doneren!

Hartelijke groet,

Pieter Cnossen
Directeur Present Nederland

Verschillende voorbeelden van initiatieven door lokale stichtingen:

• Present Groningen coördineert het bezorgen van honderden voedselpakketten in de stad Groningen. De voedselbank is door de crisis dicht voor hun cliënten. Het is volgens de voedselbank niet verantwoord meer dat de cliënten fysiek langskomen. Elke dag moeten er zo’n 120 voedselpakketten bezorgd worden, zes dagen per week. Stichting Present de actie en zorgt dat er elke dag een organisatie de weg op gaat. Hierbij krijgen ze hulp van de provincie, de gemeente Groningen, kerken en FC Groningen. ‘Iedere organisatie heeft een vaste dag in de week’, zegt Babette Versloot van Stichting Present. Ze hebben voor de komende tijd genoeg mensen om de pakketten te bezorgen. Hoe lang dat nodig is, blijft onzeker. Versloot: ‘Ik zeg tegen iedereen die meedoet: ‘Het is voor zolang het duurt’.’ (Zie ook RTV Noord en OOG TV).
  • Present Enschede: ook afgelopen week en weekend hebben de studenten van A.S.V. Taste weer boodschappen gedaan, Basje uitgelaten (het hondje dat deze weken geadopteerd wordt door de studenten van Zijn baasje is de studenten erg dankbaar dat ze iedere dag langskomen om de hond uit te laten. ‘Ze zijn iedere dag keurig op tijd, geweldig,’ vertelt ze) en gekookt (doordat de cliënten van het LdH niet meer samen kunnen eten, maar vanwege besmettingsgevaar op hun kamers moeten blijven, zijn de hulpverleners zó druk met het rondbrengen van eten, dat er geen tijd meer is om te koken. Dat doen de studenten nu bij toerbeurt de komende periode). Bekijk hier het interview bij lokale omroep 1Twente
  • Present Ede was er een vrijwilliger die zich aanmeldde met het aanbod dat ze oud-leerkracht en pedagoge is, of er gezinnen zijn die in de knel komen door de sluiting van scholen en of ze die kan helpen? We hebben haar al aan een gezin gekoppeld en een tweede staat in de wacht.

Wil jij iets voor een ander doen? Lees hier hoe dat kan!

Neem contact op met één van de 75  lokale stichtingen. Wij staan graag voor je klaar! Klik hier om naar de lokale stichting in jouw buurt te gaan.