Terugblik Presentdagen 2020 – Zaterdag

Zaterdagochtend (incl. presentaties)

Na een heerlijke nacht en een vorstelijk ontbijt startte dag 2 met een bidstond (voor wie wilden) en een energieke aftrap in de centrale zaal. Inmiddels waren ook de zaterdaggangers aangeschoven, waaronder vele bestuurders! Ruim 85 procent van alle stichtingen was met één of meerdere mensen vertegenwoordigd. De kracht van Present is niet voor niks een levendig landelijk netwerk. Dat beaamde ook hoogleraar Bert Roor die in een twee gesprek ons meenam naar de impact van de Present benadering. Lees hier het interview met Bert Roor

Voorzitter van Present Nederland, Erik Dannenberg, sloot het plenaire deel af met een vlammend betoog om niets in te leveren op onze unieke benadering maar juist moedig voorwaarts te gaan. Niet in cijfers of statistieken denken maar investeren in maatwerk en impact op de vrijwilliger en daarmee de samenleving. Net zo min als dat de echte muziek tussen de noten staat, staat ook de echte impact van Present tussen alle mooie statistieken!

1. De kracht van heilzame nabijheid door Bert Roor
We begonnen de middag met een interview door Pieter Cnossen met Bert Roor.
Lees hier de kracht van heilzame nabijheid
Zie hier de BMI-test Presentstichtingen

2. Vijf jaar lokaal sociaal domein; veel gedaan, maar is er genoeg bereikt?
Door Erik Dannenberg.

3. Een krachtige klantreis: hoe de Customer journey ons weer terugbrengt bij het hart van Present: impactvolle ontmoetingen.
Door Jop Douma
Lees hier de presentatie van de Krachtige Klantreis

4. De identiteit van Present
Door Pieter Cnossen en Sietske Sportel.
In de werksessie is in twee groepen in het eerste deel gekeken naar de missie, visie, neem en logo van Present. In het tweede deel is kleine groepen allereerst beschreven wat de dilemma’s zijn die in de praktijk voorkomen over de inspiratie zoals vermeld op de website: Present wil zich laten inspireren door de persoon van Jezus Christus. Een diversiteit aan casuïstiek kwam voorbij en werd in de kleine groepen besproken in goede gesprekken. De resultaten van de sessies op de Presentdagen worden door het team van Present Nederland – Sietske, Harry en Pieter – bekeken en meegenomen in 2020 naar de plekken waar nog gesprekken zullen volgen: tijdens het regionaal coördinatorenoverleg, de regionale bestuursoverleggen en de Presentraad.
Lees hier het format voor lokaal gesprek identiteit van Present

5. Verduurzamen: succesvol werken aan een gezonde stichting
Door Sietske Sportel en Moniek Kars.
Lees hier de inhoud van Succesvol Verduurzamen

6.Waarderend leiding geven
Lees hier de presentatie Waarderend leidinggeven
Door Catherine Koster.

7. Laat mensen zich welkom voelen; principes van hostmanship
Door Wendy Cieremans.
Lees hier de presentatie Laat mensen zich welkom voelen

8. Samenwerken: SCAN
Door Rob Zigter.
Lees hier de presentatie Samenwerken SCANtypes

9. Hoarding (verzameldrang) nader uitgelegd
Door Matthieu Huisman.
Lees hier de presentatie Hoarding

Zaterdagmiddag

Bruggenbouwer 2020

Na de tweede ronde workshops brak het slotgedeelte aan met opnieuw een energieke workout en een aanmoedigen vanuit het ministerie van VWS om met elkaar de schouders te zetten in de strijd tegen eenzaamheid. Het hoogtepunt van deze middag was toch wel  de verkiezing voor de BruggenBouwer van het jaar! De genomineerden voor de titel ‘bruggenbouwer van het jaar’ waren Present Veenendaal, Present Ede en Present Amersfoort. Het ontroerende verhaal van Henriëtte de Man over Jaap die geraakt werd tijdens het projectbezoek en nu blijvend omziet naar oma en kleindochter kon rekenen op de meeste stemmen. Present Veenendaal mag zich bruggenbouwer van het jaar 2020 noemen!

Slotwoord

Het laatste woord was voor niemand minder dan good old Rob Zigter! In een wervelende ‘snelkook speech’ herhaalde hij nog even de belangrijkste leerpunten van het populaire SCAN-model. Hoewel een dergelijk toetje naar meer smaakte bleef er gelukkig nog genoeg tijd over voor een hartelijke ontmoeting onder het genot van een drankje. Afgaande op de eerste reacties tijdens de borrel bleken ook deze Presentdagen weer een schot in de roos. Want om lokaal het verschil te maken heb je elkaars bemoediging en inspiratie hard nodig, en dat is gelukt!