Innovatie award 2019 via het Presentlab

Drieënzeventig stichtingen waar meer dan 1.000 mensen wekelijks bij betrokken zijn. Dat is een broedplaats van innovaties en verbeteringen. Tenminste, dat bleek uit de voorgaande edities van ‘Het beste idee van Present’ alias ‘de innovatie award’. Ook deze Presentdagen willen we weer volop ruimte geven aan de innovatieve kracht in het Present netwerk, in ons eigen Presentlab. Echter dit jaar geen extra energie en aandacht voor nieuwe ideeën en concepten maar juist voor verbetering van de bestaande formule, oftewel:

Verbeter de formule tot de ultieme vrijwilligerservaring!

….Want hoe beter de ervaring > hoe meer ambassadeurs en donateurs > hoe breder de beweging!

De unieke kracht van Present is het centraal stellen van de vrijwilliger en zijn aanbod. Ook na 15 jaar zijn we daar nog heilig van overtuigd. Maar in de waan van de dag kan gemakkelijk wat stof komen te liggen op onze geroemde Present formule. De beste remedie? Blijven innoveren! De vraag is dan automatisch: welke innovatie laat onze kernformule nog meer tot zijn recht komen?Dus geen nieuwe doelgroepen of unieke acties, hoe leuk ze ook zijn. Want weet je, dat kunnen we gewoon al heel goed ;-). Nee, dit jaar gaan we heel specifiek op zoek naar die ideeën die de Present formule verbeteren.  En de beste worden weer financieel beloond!

Presentlab

Duik samen het Presentlab in en win met jouw idee de innovatie award 2019

Het Presentlab is dé gelegenheid om jouw idee tot verbetering van de bestaande formule door je collega’s te laten checken. Net als vorig jaar kun je jouw idee samen met hen verfijnen (co-creatie weet je) tot een serieuze en werkbare verbetering. De opdracht is heel simpel: Bedenk een vernieuwing/verbetering/verdieping/aanscherping voor een van de 7 stappen en versterk daarmee de vrijwilligerservaring (customer journey) bij Present en ding mee naar de innovatie award 2019!

#hoedan? Wat moet je doen? Wat levert het op?

• Ronde 1 | Aanmelden: Stuur je ruwe idee/verbetering voor 15 december 2018 op (max ½ A4). Hieruit worden de 7 formule innovaties geselecteerd die er het meest uitspringen. Zij mogen door naar de tweede ronde. Alle inzendingen krijgen voor 1o januari 2019 bericht of ze geselecteerd zijn.
  • Ronde 2 | Pitch: Als jouw idee is geselecteerd, krijg je op de Presentdagen 1 minuut de tijd om de genialiteit van jouw idee te pitchen. Sluit deze af met een duidelijke (hoe-)vraag! bv: Hoe gaan we verbetering xxxxx echt praktisch maken en invoeren?
  • Ronde 3 | Brainstormsessie: Een aantal Present collega’s duiken met jou het Presentlab in om over het idee te brainstormen en het gezamenlijk te verrijken tot een kansrijke innovatie. Jij pikt de beste elementen eruit!
  • Ronde 4 | Pitch: Jij maakt met de nieuwe elementen een nieuwe pitch van max. 2 minuten die je aan fonds en vaderland mag presenteren op de vrijdagmiddag.
  • Ronde 5 | Uitreiking Award: Na deze tweede pitch trekt de jury zich terug waarna ze de 3 winnende ideeën bekend zullen maken en belonen met een mooie financiële aanmoediging om dit idee lokaal te realiseren. De andere 4 ideeën, ontvangen een mooie troostprijs. Voor iedereen de moeite waard dus. Bovendien is de echt win-win-win dat iedereen profiteert van deze brainpower!

Waar wordt op gelet?

Het betreft alleen ideeën die de unieke Present methodiek aanmerkelijk verbeteren, verrijken en/of versterken. Deze formule kan in het kader van de klantbeleving natuurlijk altijd beter! Denk aan:

• ideeën die de presentatie van stap 2 nog beter laten beklijven of een groter bereik geven (stap 1)
  • een verbetering van de ontmoeting met de hulpvrager of het kluswerk (stap 3 en 4)
  • Ideeën die de uitvoering naar een hoger plan brengen en nog mooier maken voor de deelnemers (stap 5)
  • Manieren om van de evaluatie een feestje te maken zodat het structureel gebeurd (stap 6)
  • slimme voorstellen om via ICT het klantbeheer te versterken (stap 1 en 7)
  • Een goede reden om gegevens van alle vrijwilligers op te vragen  (stap 1)

Bij twijfel gewoon inhalen. We zijn namelijk op zoek naar jouw ongevormde nog niet uitgekristalliseerde idee, dus aarzel niet om dat dus juist wel in te dienen!

Samenvattend:

• Schrijf een ruw innovatief plan, idee, verbetering die nu nog niet standaard in de Present formule zit
  • Zorg dat dit plan één of meerdere van de 7 stappen van de Present formule verbetert.
  • Zorg dat dit de vrijwilligerservaring (en customer journey) nog beter maakt waardoor de kans op ambassadeurs of donateurschap nog beter wordt.

Aanmelden Innovatieaward

Dien jouw Innovatie idee hier in!

Aanmelding voor de Presentdagen

Nog niet aangemeld, aarzel dan niet langer:

Ja, ik meld me meteen aan voor de Presentdagen!