HOE WERKT HET?

Hoe werkt het?

1. Als gastgezin of als kring/groep lees je eerst onderstaande informatie.

Uitgangspunten voor het gastgezin

• Je woont in de gemeente Ridderkerk of nabije omgeving.
  • Vermeld duidelijk wie jullie zijn, het aantal mensen dat mee doet en jullie gastadres. Wanneer er kinderen mee doen willen we graag hun leeftijd weten om te vermelden bij het AZC; wellicht dat gezinnen met andere kinderen zich hierop inschrijven. We kunnen niet garanderen dat kinderen uit het AZC worden opgeven.
  • Je staat open voor mensen, ongeacht religieuze achtergrond en cultuur en leeftijd.
  • Het is gewenst dat het gastgezin bestaat uit minimaal 2 volwassenen, onder wie minimaal 1 man.
  • Het is fijn als in ieder geval 1 persoon de Engelse taal enigszins machtig is.
  • De datum die jullie kiezen moet min. 3 – 5 weken vooruit gepland staan zodat wij een goede match kunnen maken.
  • De datum van de Meet & Eat avond houd je vrij als je je datum aan ons hebt doorgegeven.
  • Je beschikt over een auto om de vluchtelingen op te halen en terug te brengen, de vluchtelingen per fiets vervoeren is geen optie.
  • Je hebt de bevestigingsmail en de bijlage (rondom de maaltijd en communicatie/omgangsvormen) gelezen voordat je je gasten komt ophalen.

1. Als de uitgangspunten helder zijn kan er aangemeld worden via: https://stichtingpresent.nl/ridderkerk/meeteat/aanmelden-meeteat/ of door het invullen van onderstaand tabelletje en die te sturen naar info@presentridderkerk.nl

Naam:
Mijn gezin bestaat uit:
indien van toepassing leeftijd kinderen:
Adres:
Telefoon/email:
Hoeveel gasten kunt u ongeveer ontvangen?
Datum (3-5 weken vooruit):

1. Vervolgens nemen wij contact op voor een telefonische intake met de organisator zodat we e.e.a. helder af kunnen stemmen. Naar aanleiding daarvan maakt Present een flyer die in de aanloop naar een Meet & Eat op het bord bij de receptie van het AZC in de Beverwaard komt. De vluchtelingen kunnen zich daarop aanmelden. Wij krijgen van te voren geen informatie van het AZC wie zich ingeschreven hebben, wij weten dus ook helaas niet van te voren of er kinderen bij zijn.
  2. U wordt als gastgezin gekoppeld de personen die zich hebben ingeschreven op jullie aanbod. Realiseer je dat zij meestal nog maar zeer kort in Nederland zijn. Belangrijk is dat u de informatie verstrekt door Present in de Do’s & Dont’s gelezen hebt.
  3. Op de datum van de Meet & Eat avond staan de vluchtelingen klaar en worden door jullie opgehaald. (Adres zie veelgestelde vragen.) Iemand van Present is aanwezig bij het AZC om de ontmoeting te begeleiden. Daarna heb je een bijzondere ontmoeting rondom de maaltijd (zonder ‘begeleiding’). Het is aan te raden om aan het begin van het bezoek een tijdstip te melden wanneer je hen terug wilt brengen maar dat ze ook kunnen aangeven als ze eerder teruggebracht willen worden. Jullie zorgen er voor dat de bezoekers weer terugkomen op het AZC.

Verloop avond

• Als gastgezin haal je zelf de gasten met de auto. Iemand van Present wacht je op voor de slagboom bij de receptie. Daar komt het gezin/groepje mensen naar je toe.
  • Je geniet van de Meet & Eat bij jou thuis.
  • Je brengt de gasten weer terug bij het AZC.

Wij wensen jullie mooie ontmoetingen en veel plezier!

NB. Present Ridderkerk organiseert de Meet & Eat, maar is op geen enkele wijze aansprakelijk te houden voor de inhoud van de maaltijd en het verloop van de ontmoeting.