Ik ben hulpverlener

Het resultaat

Een groep vrijwilligers die een dag lang helpt. Wat levert dat op? Vaak zien we dat cliënten zich gezien en gehoord voelen, er weer tegen aan kunnen. Ze krijgen iets meer vertrouwen in de mensheid. Of letterlijk lucht, omdat er flink is opgeruimd, schoongemaakt of geschilderd. De inzet van de vrijwilligers via Present is waardevol voor jouw cliënt.

Het werkt

Het Instituut van Publieke Waarden bevestigde dit met onderzoek. Zij concluderen dat door de inzet van Present:

• jouw cliënt zich weer waardevol voelt
  • jouw cliënt een symbolische en praktische 'nieuwe start' kan maken
  • de relatie tussen jou als hulpverlener en je cliënt verbetert

In hun rapport ‘Presenting: Present’ geven ze mooie voorbeelden van het effect van een dag vrijwilligerswerk via Present.  Zomaar twee persoonlijke voorbeelden uit hun rapport:

Schoon schip

Na een verleden met een wietplantage en een GGZ-opname wil Cameron schoon schip maken. Maar de resten van de wietplantage maken zijn vervuilde woning onleefbaar. Confronterend. Cameron wil dit graag aanpakken, maar mist een netwerk en redt het mentaal en fysiek niet alleen. Zijn hulpverlener schakelt Present in, die vervolgens 6 studenten stuurt.

“Deze groep heeft samen met Cameron in één dag de resten van de wietplantage opgeruimd en alles schoongemaakt.” Een doorbraak. “Hij had weer overzicht en dit zetje nodig om zelf de woning verder schoon te houden en zijn leven op te bouwen. (..) De groep activeerde hem om zelf ook elke dag weer iets schoon te maken, verder te herstellen en dagbesteding te zoeken. Het verbeterde zijn kijk op de medemens: er zijn ook goede mensen. (…) Present heeft de situatie snel gestabiliseerd door een frisse start mogelijk te maken. Zijn huis is nog steeds schoon en hij herstelt langzaam maar zeker.”

Geholpen helper

De gescheiden moeder Khadija wordt aangemeld bij Present door een hulpverleningsorganisatie voor Marokkaanse vrouwen. Haar woning is verwaarloosd: de verf bladdert van de muren, haar 5 kinderen tekenden overal op. Haar huis is vies, onveilig en van alles mist: speelgoed, een traphekje en zelfs de eettafel. Budget en netwerk heeft ze niet. Door meerdere problemen gaat het niet goed met de kinderen.

“Een groep vrijwilligers van Present heeft haar huis schoongemaakt, klusjes gedaan, geverfd en het veilig gemaakt voor de kinderen.” Ze kunnen dankzij Present weer prettig, veilig en schoon wonen. “Het gezin stond onder toezicht (…). Vanaf oktober jl. is alle hulpverlening afgerond en red Khadija het weer alleen. Dankzij Present gelooft zij weer in een betere toekomst en bouwt zij verder aan een netwerk en een betere situatie voor haar kinderen. Door de ‘gunfactor’ heeft zij weer nieuwe energie. Ook wil ze heel graag iets terugdoen, het liefst zou ze zelf vrijwilligerswerk doen in de toekomst.”

Contact

Benieuwd wat vrijwilligers via Present Ridderkerk voor jouw cliënt kunnen betekenen?
Neem gerust contact met ons op.