Bestrijden van eenzaamheid….

17-12-2019

Bingoën tegen eenzaamheid

Af en toe zit er zo’n project tussen wat blijft haken. Zo’n project waar wij zelf als Presenter bij zijn geweest, en waar je nog lang aan terugdenkt. De ene keer komt dat door het schattige koppie van een klein baby’tje van wie het bedje in elkaar werd gezet. De andere keer door het gesprek met een dakloze moeder die ervoor vecht om haar kinderen weer te mogen zien. Deze keer was het een ordinaire bingo waar prijzen te winnen waren. Toch bleef deze in mijn hoofd haken, een doodgewone bingo met Rotterdamse ouderen.
Op een donderdag liepen we De Brug binnen, een inloophuis in Delfshaven. Daar stond de koffie klaar en de koeken grijnsden ons aan. In de loop van de ochtend kwamen er heel wat ouderen binnenwandelen, die uit waren op de mooie bingoprijzen! Het spel kon beginnen, iedereen concentreerde zich op de getallen. Met een volle kaart kon je een cadeautje komen uitkiezen. Heel praktisch een tube tandpasta of flesje shampoo, maar ook een bijzondere prijs; koffie met taart of pannenkoeken in de week na de bingo. De vrijwilligers wilden graag iets doen aan de eenzaamheid onder ouderen, en bedachten deze bijzondere prijs. De week erop zijn zij daadwerkelijk met een groep ouderen pannenkoeken wezen eten, en met een andere groep hebben ze een heerlijk taartje gegeten.
Toch waren de prijzen niet het belangrijkste. Er ontstonden mooie gesprekken over het leven, over winnen en verliezen, over uitstapjes maken en over afhankelijk zijn van een ander. Er werden bruggen geslagen tussen mensen die elkaar anders niet zomaar spreken. De ouderen genoten van de aandacht, lekkernijen en de ontmoetingen. De vrijwilligers genoten op hun beurt van het kunnen geven en de gezelligheid met deze ouderen.

Wij vroegen de vrijwilligers, de Rotaryclub Delfshaven, die dit helemaal organiseerden, waarom zij dit doen. Waarom zet je je belangeloos in, neem je prijsjes mee, sloof je je zo uit voor mensen die je helemaal niet kent? Het antwoord was veelzijdig! Het is tof om als groep iets te ondernemen, we kennen zelf periodes van eenzaamheid en weten hoe fijn het is als mensen je dan echt zien en er voor je zijn. Ook zijn zij zelf ingelezen in het onderwerp eenzaamheid en kennen ze de omvang van deze problematiek in de stad. Ze zijn betrokken op Rotterdam en bouwen graag mee aan een mooiere stad.

Zo wordt een simpele bingoprijs een wapen in de strijd tegen eenzaamheid! Strijd jij met ons mee?