Van zomertas naar zomerbus!

23-07-2020

“Hoe heb je trouwens het samenstellen en geven van de zomertas eigenlijk ervaren?”

“Euhm, nou ja, dat is een lang verhaal…”

Meestal schrik ik een beetje als iemand dit zegt. Dit voorspelt niet altijd veel goeds! Maar naar dit ‘lange verhaal’ luisterden we met kippenvel op onze armen!

“Ik had contact met de hulpverlener die vertelde dat dit gezin (moeder en 3 dochters) bij opa en oma inwoont. Maar goed nieuws; ze hadden net een nieuw huisje toegewezen gekregen! Van het een kwam het ander, en nu gaan we ze zaterdag verhuizen, of nou ja, wat huisraad brengen.”

Hij wilde niet opscheppen, maar onze nieuwsgierigheid was wel gewekt! Langzaamaan kwam het hele verhaal op tafel. Deze vrijwilliger heeft zijn netwerk ingeschakeld, overal rondgevraagd wie er kon helpen en uiteindelijk brengen ze komende zaterdag een bijna complete inboedel naar het nieuwe huisje van dit gezin. Wasmachine, bedden, matrassen, TV, bankstel, eethoek…

En waarom? Waarom loop je zo hard voor een gezin wat je niet kent? Hoe komt het dat je zo betrokken raakt, dat je je hele netwerk bij elkaar haalt en op die manier voor een ander klaarstaat? “Ik heb het goed, en daar mag een ander best een keer van meegenieten.”

Wij waren er stil van.

Dat zijn wij van alle zomertassen die we voorbij zien komen. Wat een enorme berg liefde is er in de stad uitgedeeld. Lieve kaartjes, super praktische dingen als tandenborstels, wasmiddel en levensmiddelen, maar ook waterspeelgoed voor op een balkon, een plantje voor in het raam en schoolspulletjes voor een toekomstige brugklasser.

Maar daarmee is het nog niet klaar. We krijgen de vraag of vrijwilligers contact mogen houden, of ze iedere maand even iets mogen brengen en of ze bijvoorbeeld met kerst het gezin zouden mogen uitnodigen.

Waar het begon als Actie Zomertas waarin je een ander een tas kado doet om de zomer wat zonniger door te komen, is het uitgelopen tot een beweging waarin mensen elkaar écht zien. Waarin werelden voor elkaar open gaan en waarin Rotterdammers elkaar in de ogen kijken. Waarin de zomer écht een stuk zonniger wordt!

Kleine disclaimer: de Actie Zomertas is gericht op het versterken van kwetsbare gezinnen in Rotterdam. Bij elkaar zijn er bijna 150 tassen samengesteld en rondgebracht in de stad. De tas, of bus, zoals hierboven beschreven staat, is een uitwas van het project en zeker niet de standaard. De meeste tassen bevatten lieve, praktische en leuke dingen waarmee een gezin ondersteund en bemoedigd wordt. Alle tassen zijn enorm waardevol, vooral omdat ze zo specifiek en op maat gemaakt zijn voor de gezinnen!