Presentzaterdag | Deelsessies

Zaterdag
Deelsessies om van te leren
In de deelsessies gaan we in op onderwerpen die de kern van ons werk raken: Present zijn. Hoe kunnen we dat op een goede manier vorm geven? En welke kansen biedt Present zijn ons en de samenleving?

1. De kracht van heilzame nabijheid (het vervolg)

Bert Roor gaat in deze worskhop, als vervolg op zijn verhaal tijdens het plenaire programma, dieper in op hoe je kunt leren present te zijn. Met behulp van een test kom je erachter wat jouw stichting nodig heeft om de leerervaring van de vrijwilliger te versterken. Je ontdekt wat vrijwilligers tijdens een Presentproject leren, hoe zij de opgedane ervaring kunnen inzetten en hoe het ervoor zorgt dat het present zijn voor een ander kan groeien.

1. Vijf jaar lokaal sociaal domein; veel gedaan, maar is er genoeg bereikt?

Afgelopen maand verscheen het boek ‘Vijf jaar lokaal sociaal domein- veel gedaan, te weinig bereikt’. Erik Dannenberg, voorzitter van Present NL, leverde een bijdrage aan deze publicatie. Wat is er in die vijf jaar lokaal sociaal domein gedaan en verandert? Wat waren de doelen? En wat is er bereikt? Erik geeft graag een toelichting op de ontwikkelingen in het sociaal domein en de huidige situatie. Het geeft je inzicht en beeld van de kansen voor jouw lokale stichting Present.

1. Een krachtige klantreis

Present gaat voor een beweging van mensen die omzien naar elkaar. Een eerste positieve ervaring met er voor een ander zijn is daarbij heel belangrijk. Zet iemand zich via Present in? Dan moet dat een topervaring zijn! Tien stichtingen zijn de afgelopen tijd aan de slag gegaan om de klantreis of ‘customer journey’ te versterken. Daarmee werken ze aan een positieve ervaring, maar ook aan binding aan Present. Meer weten over de praktijkvoorbeelden en hun successen? Kom dan naar deze workshop, onder leiding van Jop Douma, onze expert op het gebied van customer journey en communicatie (Present NL)

1. De identiteit van Present

Het DNA van Present bepaalt wie we zijn en hoe we te werk gaan. Onderdeel van ons DNA is onze identiteit. Maar wat is onze identiteit precies? Hoe geven we de normen en waarden vanuit het christelijk geloof een plek? Hoe kijk jij ernaar? Het is goed na 15 jaar in gesprek te blijven over onze identiteit. Pieter Cnossen, directeur van Present NL, gaat graag met je in gesprek over jouw ideeën, vragen of ervaringen rond de identiteit van Present.

1. Verduurzamen: succesvol werken aan een gezonde stichting

Het verduurzamen van je stichting; een belangrijk thema voor velen van ons. In de praktijk betekent het: het versterken van de interne organisatie of het toewerken naar een stabiel inkomstenmodel. Maar hoe doe je dat? Wat kunnen we leren van stichtingen die hier de afgelopen jaren hard aan gewerkt hebben? En welke lessen en tools neem jij  mee naar huis om zelf aan de slag te gaan met verduurzamen van je stichting. Moniek Kars en Sietske Sportel, adviseurs van Present NL geven je graag meer informatie over de geleerde lessen de afgelopen jaren.

1. Waarderend leiding geven

Als leidinggevende heb je één taak: je hebt dit team, om X te doen, om Y te bereiken. Hoe doe je dat op een positief effectieve manier? In deze actieve workshop (dus geen lezing!) maak je kennis met de principes en het model van waarderend onderzoeken, in je rol als leidinggevende. Wat gaat er goed? Welke talenten zijn er? Hoe zorg je voor een positief constructieve sfeer, om je doelen te bereiken? Deze workshop is speciaal bedoeld voor leidinggevenden en wordt gegeven door Catherine Koster, bestuurslid Present Den Haag en ervaren trainer op het gebied van waarderend leiding geven.

1. Laat mensen zich welkom voelen; principes van hostmanship

Binnen Present vinden we het belangrijk dat we vrijwilligers een warm welkom geven. Maar ook voor nieuwe betaalde of vrijwillige krachten, nieuwe bestuursleden, bezoekers, samenwerkingspartners en financiers is het van belang dat ze zich gezien voelen. Als zij zich gezien en welkom voelen, zal de waardering voor Present en ons werk stijgen. De mens centraal, maar hoe doe je dit? Wendy Cieremans, werkzaam bij Stichting Apenheul, werkt volgens de principes van hostmanship. Ze licht toe wat het is en wat het betekent voor jouw dagelijkse werk. Een zeer leerzame workshop waarin je geïnspireerd wordt op een nieuwe manier Present te kunnen zijn voor alle mensen die we bij en via Present ontmoeten.

1. Samenwerken: SCAN

Tijdens de Presentdagen 2019 werd de SCAN-show opgevoerd. Een hilarische show over verschillende typen collega’s met hun kwaliteiten en punten waar je je aan kan irriteren. Inmiddels is het spreken over collega’s in kleuren (groen, blauw, rood en geel) in elke training en bijeenkomst een feit. Het helpt om elkaar te begrijpen en elkaar te waarderen. Speciaal voor alle collega’s die de show gemist hebben, komt Rob Zigter, trainer bij Present NL, terug om je ‘bij te spijkeren’ in de principes van SCAN. Een must voor elke nieuwe collega of bestuurder!

1. Hoarding (verzameldrang) nader uitgelegd

Je komt bij een hulpontvanger. Het huis is vol met spullen. Te vol. Present wordt ingeschakeld om met een groep vrijwilligers te komen helpen. Je kunt van snel van start gaan, maar….wat als er sprake is van hoarding (het obsessief verzamelen van spullen en grote moeite hebben met wegdoen van bezittingen? Dan is alles zo efficiënt mogelijk weghalen niet de beste aanpak. Matthieu Huisman, werkzaam bij EBC-zorg, vertelt je meer over de kenmerken en vormen van hoarding en de manier waarop je mensen met verzameldrang het beste kunt benaderen. Ook denkt hij mee over de manier waarop je een groep vrijwilligers goed kunt voorbereiding op een project bij iemand met hoarding. Doe je veel projectbezoeken en begeleid je groepen? Dan is deze sessie de juiste keuze!

NB: Het definitieve programma wordt bepaald op basis van voorkeur, dat betekent dat er een deelsessie kan vervallen of slechts een keer wordt gegeven.

Ja, ik geef mijn voorkeuren voor de deelsessies door!

Terug naar homepage Presentdagen