Seminars Present zaterdag

De seminars op de Presentzaterdag zijn bedoeld om je te inspireren voor jouw werk lokaal. Hoe kun je het werk van Present nog beter positioneren of inrichten? Leer en raak geïnspireerd! Wacht niet te lang met opgeven want voor sommige workshops is al veel belangstelling.

1. Succesvol relatiebeheer

Relaties onderhouden is heel belangrijk, bijvoorbeeld voor draagvlak en financiële steun. Hoe ga je als Presenter persoonlijk en tactisch goed om met relaties in jouw netwerk? Waar moet je op letten in je relaties en wat kun je beter niet doen? En hoe onderhoud je specifiek relaties met financiële partners van jouw lokale stichting? Leer van deze ervaren seminarleider. Door Richard van Willigen (Manager communicatie en fondswerving bij Mercy Ships en bestuurslid bij Present NL)

2. Positionering Present: jaarverslag en persbericht schrijven

Hoe zet je Present lokaal op de kaart komend voorjaar? Het jaarverslag is een mooie gelegenheid om Present te presenteren aan de juiste personen en organisaties. Ook de lokale media bieden veel mogelijkheden om via het jaarverslag in de picture te krijgen. Hoewel er veel werk in een jaarverslag zit, benut niet iedereen het presenteren ervan even goed. In dit seminar leer je wat de do’s and don’ts zijn en hoe je van je jaarverslag een aantrekkelijke Present Pitch maakt. Maurits Stuijvenberg Coordinator communicatie Protestantse Kerk Nederland

3. Pitchen, presenteren en storytelling

Binnen Present maak je als geen ander bijzondere situaties van buitengewone mensen mee. Soms hilarisch, vaak ontroerend, altijd inspirerend. Het is echter een kunst om goede verhalen ook goed te vertellen naar de buitenwereld. Waarom weet de één een zaal te ontroeren en krijgt de ander de gapers op zijn hand? In dit seminar gaan we praktisch in op de kracht van verhalen binnen Present en de kunst om ze goed te vertellen in een echte Present pitch! Door Jop Douma, Present Nederland

4. De vrijwilliger goed voorbereid

Een belangrijke factor voor een succesvol Presentproject is de projectvoorbereiding. Een belangrijke rol is daarbij weggelegd voor de groepenbegeleider. Maar hoe zorg je ervoor dat deze persoon het goede vertelt op het juiste moment? Wat zijn de sleutels voor een goede voorbereiding? Recent heeft (Present Utrecht en Present NL) in samenwerking met Triamfloat nieuw materiaal ontwikkeld. Super handig bij de voorbereiding voor nieuwe groepenbegeleiders. Weten hoe we het inwerken idealiter voor ons zien? Ook behoefte aan dit materiaal? Kom dan naar deze sessie. door Renske Raalte (Present Utrecht) en Marleen de Vries (Present NL)

5. Samenwerken met bedrijven

Bedrijven vormen steeds vaker een belangrijk aandeel in de Present klantenkring. Steeds meer ondernemers willen meer doen met hun maatschappelijke verantwoordelijkheid en betrokkenheid. In dit seminar delen we ervaringen en handige tips over de mogelijkheden die jouw lokale Present heeft voor bedrijven. Het is een samenvatting van leerpunten van de themadagen Present en bedrijven die in 2018 werden georganiseerd. door Harry van Wieren (Pr Groningen en Smallingerland)

6. Positionering Present: Present en nieuwkomers

Hoewel de maatschappelijke discussie rondom vluchtelingen niet meer dagelijks in het nieuws is, is deze kwetsbare groep belangrijk voor Present. Allereerst omdat hun omstandigheden vaak vragen om een helpende hand of luisterend oor. Daarnaast vormen vluchtelingen op hun beurt vaak een groep die wat wil (terug) doen in de samenleving. Welke kansen liggen er voor Present om in deze win-win situatie een waardevolle rol te spelen? Een externe deskundige geeft dit seminar.

7. Kansrijke concepten rond thema eenzaamheid

Present is al jaren een belangrijke speler in de strijd tegen eenzaamheid. We kunnen eenzaamheid niet oplossen, maar we kunnen wel een bijdrage leven in een traject van hulpverlening. Sandra Rigter, expert op het gebied van eenzaamheid, vertelt ons graag meer over de beleving van eenzaamheid. Zo leren we, net als rond armoede, hoe wij met deze mensen in eenzaamheid kunnen omgaan. Wat we wel moeten doen en wat juist niet. En hoe we de groep vrijwilligers goed voorbereiden. Door Sandra Rigter, werkzaam in het welzijnswerk en expert op het gebied van eenzaamheid.

8. Kansrijk concepten: Sociaal tuinieren

Pak jij ook veel tuintjes aan maar zie je niet meer zoveel in weer een tuin helemaal betegelen? De Tuinenvereniging en Present Amsterdam hebben een mooi concept ontwikkeld: Sociaal tuinieren. Een tuinarchitect maakt een plan voor een groene en onderhoudsvriendelijke tuin. De wijk wordt groener, mooier en het is ook nog eens goed voor ons milieu! Een kansrijk concept waar we graag met jullie over in gesprek gaan. Aan het eind van de sessie zijn we erg benieuwd of jij ook met dit concept aan de slag wil gaan in de toekomst. Door Suzanne Kooij, auteur van de methodiek sociaal tuinieren.

9. Ontwikkelingen en trends in het sociale domein

9. Ontwikkelingen in het sociale domein
De economie draait op volle toeren en de BV Nederland groeit flink. Desalniettemin blijven er in het sociale domein genoeg uitdagingen over. Behalve de toenemende vergrijzing, oplopende zorgkosten en de vraag naar meer mantelzorg zijn er ook veel ontwikkelingen op het gebied van lokale sociale initiatieven en nieuwe wetgeving. Welke trends zijn waar te nemen en welk effect hebben deze op de middellange termijn op het werk van Present? Wat is belangrijk om te weten voor ons werk lokaal? Na dit seminar ben je weer helemaal op de hoogte. Dit seminar wordt gegeven door een deskundige van Incluzio.

10. DIYS (do it yourself): wat gratis online tools voor jouw dagelijkse werk kunnen betekenen

Mailchimp, Google forms, Kahoot, Canva…. Het internet biedt tal van handige gratis tools die jouw effectiviteit kunnen vergroten en tijd kunnen schelen. En je in staat stellen meer creatief te werken. In de deze workshop ga je lekker praktisch aan de slag met de belangrijkste tools en krijg je veel handige tips om direct mee aan de slag te gaan. Een interne deskundige geeft dit seminar.

NB: Het definitieve programma wordt bepaald op basis van voorkeur, dat betekent dat er een seminar kan vervallen of slechts een keer wordt gegeven.

NB. Geef je eerste, tweede voorkeur en derde door, zodat we je altijd kunnen plaatsen op een seminar van je keuze.

Ja, ik meld me aan

Terug naar homepage Presentdagen