Ellen geniet weer van de vogels

17-06-2018

Ellen* kon er soms niet van slapen. Ze meed haar buren omdat ze zich schaamde voor de overlast die de metershoge bamboe en rietstruiken in haar tuin veroorzaakte. De struiken waren haar letterlijk boven het hoofd gegroeid. Dit kon ze niet alleen oplossen.

Dat het een uitdaging zou worden was voor de groep mannen gelijk duidelijk. Ze konden zich hier goed uitleven. Gewapend met snoeischaren, harken, bezems, schoppen, spades en zelfs een grote bijl kwamen ze op de ochtend van de Soester Doe Dag bij de tuin. Twee mannen uit de groep, waaronder een hovenier, waren al eerder geweest en hadden een plan de campagne bedacht. Dat was maar goed ook, want het wás een klus. De hele dag werd er hard gewerkt, de sfeer was goed, de zon scheen en twee aanhangwagens vol tuinafval reden af en aan naar de Schans. Langzaamaan werd de tuin leger en leger. Maar toen kwam pas de grootste uitdaging: de wortels moesten er ook nog uit. Daarvoor kwam de groep de volgende dag zelfs nog even terug met ander gereedschap. Daarna was het af!

Ellen vond het een spannende dag, maar kon gedurende de dag steeds meer ontspannen. Ze vond het gezellig met de groep. Samen met haar hulpverleenster, werkte ze zelf ook hard om haar schuur op te ruimen. De buren kwamen kijken en hielpen ook een tijdje mee. Het eindresultaat was voor haar boven verwachting. Wat is ze er blij mee. Het heeft haar energie gegeven en ze schaamt zich niet meer als er mensen op bezoek komen. Ze heeft inmiddels aardappels gepland in haar ‘nieuwe’ tuin en één van de vrijwilligers kwam haar dahlia’s brengen uit zijn eigen tuin. Ze hebben ze samen gepland.
Haar vertrouwen in de mens is groter geworden en ze geniet weer van de vogels…

*Ellen is een gefingeerde naam.