Deze situaties bestaan nog steeds in Nederland………..

10-09-2020

Het wereldwijd actieve bedrijf EY (Ernst Young) heeft een heldere bedrijfsmissie: ‘Building a better working world’. Met hun adviezen en overige vormen van dienstverlening spelen ze een cruciale rol bij het bouwen aan een beter functionerende wereld, voor hun mensen, hun klanten en de gemeenschap om hen heen.

Verzorgingstehuis in Amersfoort
Sinds 4 jaar bekijkt het team Business Development in het najaar welk goed doel ze in teamverband gaan ondersteunen. Twee jaar geleden kwam het team in contact met Stichting Present.
Present inventariseerde grondig de wensen van EY en koppelde hen, in overleg, vervolgens aan een hulpvraag bij een verzorgingstehuis in Amersfoort en nam de projectcoördinatie op zich.
Het werd een bijzonder geslaagde middag waarbij zo’n 12 EY’ers van de afdeling Business Development de inwoners in december hielpen met het maken van kerststukjes en hen trakteerden op warme chocolademelk met iets lekkers erbij. Niet alleen de bejaarden en het begeleidingsteams hadden een geweldige middag, ook de teamleden van EY.

Samen huis opruimen
Daisy Verbraak, manager business development bij EY Nederland, benaderde in februari van dit jaar Hilda Rozendal van Stichting Present voor een nieuw project. Tessa Voordouw, collega op de afdeling, nam de afstemming met Present op zich en enthousiasmeerde de collega’s.
Het project waarvoor zij nu aan de slag gingen was volledig anders dan vorig jaar. De hulpvraag kwam van een bijzonder betrokken en energieke neef van een alleenstaande man van 73 jaar in Amersfoort die kampte met zowel lichamelijke als psychische problemen. De bejaarde man woonde in een zwaar verwaarloosde situatie en stond op de wachtlijst voor het ontvangen van psychische hulp en een andere woning of een andere manier van wonen. De man was tijdelijk opgenomen in instelling voor geestelijke gezondheidszorg en zou spoedig (tijdelijk) terugkeren naar zijn huis. Afgesproken werd dat het EY-team aan het werk zou gaan om er voor zorg te dragen dat de man in een opgeruimd, schoon en opgefleurd huis terugkwam.

Opruimen en schoonmaken huis en schuur
De neef was bij dit project van enorme waarde. Samen met Daisy Verbraak en Tessa Voordouw inventariseerde hij eerst wat er precies opgeruimd moest worden en welke spullen er behouden moesten blijven. Vervolgens konden de 10 EY’ers aan het werk met het afvoeren van ongelooflijk veel onbruikbare oude spullen en het schoonmaken van zowel het huis als de schuur. Het bed en enkele kastjes werden verplaatst naar de begane grond waardoor de man niet meer elke dag met de trap naar boven en beneden hoefde te gaan. De bedoeling was om het project binnen een halve dag af te ronden. Door samen flink de handen uit te mouwen te steken lukte dat net. Een paar dagen later kwam de heer des huizes, begeleid door zijn neef, weer thuis. De neef en de bejaarde heer waren bijzonder blij met het eindresultaat: een lekker opgeruimd en schoon huis.
Het EY-team was er verbaasd over dat zulke situaties bestaan in ons land maar kijkt met tevredenheid terug op hun projectmiddag en zijn blij om een heel praktische bijdrage te hebben kunnen leveren.

tekst Rhinoz, (web)tekst + advies