Present in Nederland

Present Soest maakt deel uit van het landelijk netwerk van Present Nederland. In 2003 in Zwolle werd de eerste Stichting Present opgericht. De formule bleek aan te slaan en ook in andere plaatsen kwamen er lokale initiatiefnemers om een eigen Present van de grond te krijgen. Het landelijke netwerk groeide snel. In 2011 werd in Zuidoost Friesland de 50e Stichting Present opgericht in bijzijn van Prinses Máxima. Inmiddels zijn er 69 stichtingen door het hele land.

Idee

Stichting Present is gestart in Zwolle. Mensen uit een plaatselijke kerk vroegen zich eind jaren negentig af: “Wat kunnen we bieden aan mensen in de eigen stad?” In 2000 bezocht een aantal van hen in Londen een seminar van ‘The Besom’. Deze organisatie roept mensen op om te delen vanuit wat ze ontvangen hebben. Besom organiseert samen met social work projecten voor individuen en groepen. Na deze kennismaking ontstond het idee om in Nederland iets soortgelijks te starten. De formule van Stichting Present is toen ontwikkeld in samenwerking met professionele hulpverleners, maatschappelijke organisaties, bedrijven, kerken, gemeentelijke overheid, politiek en woningcorporaties.

Succesvol

In 2003 werd de start van Present officieel. Enkele groepen stelden tijd beschikbaar en de formule sloeg aan. In 2004 zetten zich 20 groepen in en in 2005 groeide dit naar 70! Vanuit andere plaatsen in Nederland keek men belangstellend toe. Er melden zich mensen die in hun eigen stad of dorp een stichting Present op willen zetten. Het besluit werd genomen om Present te verbreden in Nederland en daarna ging het snel.

Groei

Stichting Present Nederland werd opgericht om lokale initiatiefnemers te ondersteunen bij het starten van een eigen stichting. In 2006 startte Present Amersfoort als één van de eerste lokale stichtingen. Inmiddels zijn er 69 lokale vestigingen en het einde is nog niet in zicht! In 2012 hebben 23.000 mensen zich ingezet via Present.

Stichting Present Soest

Stichting Present Amersfoort is in 2006 opgericht en heeft sindsdien een breed netwerk met maatschappelijke organisaties opgebouwd. Deze organisaties bereikten een groter werkgebied dan Amersfoort zelf. Present Amersfoort kreeg ook vanuit Soest aanmeldingen van groepen en meldingen van hulpvragen. De bereidwilligheid van mensen om iets te doen in de samenleving wilde Present Amersfoort ook vanuit Soest graag op een professionele wijze verbinden aan de hulpvragen.

In 2011 is Stichting Present Soest opgericht in samenwerking met een plaatselijke werkgroep. Deze stichting valt samen met Present Amersfoort onder één coöperatief bestuur. Op deze manier worden de krachten gebundeld en wordt er gewerkt vanuit één operationeel kantoor voor de regio.

Bekijk hier een actueel overzicht van Present in Nederland.

Het is mogelijk om onder begeleiding van Present Nederland zelf een lokale Stichting Present te starten. Bezoek voor meer informatie hierover de site van Present Nederland.