Sparen met ‘Present Go’

20-08-2016

Tegenwoordig is alles te sparen en te verzamelen. Van moestuintjes tot dinosaurusplaatjes en van bestek tot dagjes uit, je kunt het zo gek niet verzinnen of Nederland spaart het. Wat is dat toch, dat hele volksstammen een extra pak melk op de loopband zetten om die felbegeerde zegel te bemachtigen? Om nog maar te zwijgen over de jongeren die tegenwoordig met hun telefoons dwars door alle tuinen en straten lopen om Pokémons te verzamelen met ‘Pokémon Go’. Bij beide geldt: hoe meer, hoe beter.

Met al mijn wiskundige ervaring (vergeet niet dat ik wiskunde zo snel mogelijk heb laten vallen op de middelbare school, maar oké) kwam er een simpel rekensommetje opzetten met twee eindconclusies. Lees mee:

1. Stichting Present moet aan de zegeltjes. Ik zie het al helemaal gebeuren: na elke klus krijgt men gewoon 1 zegeltje, die dan op een spaarkaart geplakt mag worden. De volle kaart is natuurlijk een prijs waard: een vakantie naar de zon. Want na 20 zegeltjes mag je wel eens uit gaan rusten, lijkt me.

2. We ontwikkelen de app ‘Present Go’, speciaal voor de jongeren. Om in plaats van Pokémons, hulpvragers op te zoeken via onze mobieltjes. Waarom zouden we niet meegaan met onze tijd? Degene die 20 hulpvragers gevonden én geholpen heeft mag uiteraard ook mee op zonvakantie… Ik zie iedereen al haastig op zoek naar de volgende klus. Dat worden volle vliegtuigen naar het zonnetje!

Toch kan ik mij ergens wel voorstellen dat deze ideeën nooit doorgevoerd zullen worden. En ik denk dat we ons daar misschien ook maar gelukkig mee moeten prijzen. Afgezien van het feit dat we hierdoor massaal zonvakanties mislopen, gaan we namelijk met zo’n zegeltjesactie of smartphone app voornamelijk voor onszelf present zijn, in plaats van voor de hulpontvanger.

Zelf denk ik dat het gaaf zou zijn als we present willen zijn vanuit naastenliefde. Naastenliefde voor de medemens die zelf niet de mogelijkheid heeft om een klus te klaren. Voor die mensen waarvan je niet eens wist dat ze het moeilijk hadden of waarvan je geen idee had dat juist jouw talent zo welkom was als het licht van de zon. Dit alles dan samen doen met mensen die het hart op de goede plaats hebben en hun handen uit de mouwen willen steken, dát is present zijn.

Wil jij het zonnetje van iemand anders zijn? Naastenliefde… Go!