Present Steenwijkerland viert 10- jarig bestaan

24-11-2019

Afgelopen vrijdagmiddag 22 november 2019 werd het 10- jarig jubileum van Stichting Present Steenwijkerland gevierd in het dorpshuis van Sint Jansklooster.

Namens Present Steenwijkerland blikt voorzitter Henk Boxum  kort terug op de afgelopen 10 jaar. Present Steenwijkerland is opgericht op 5 november 2009 en inmiddels uitgegroeid tot een stabiele organisatie met enthousiaste medewerkers en vrijwilligers.
In die 10 jaar is Present steeds bekender geworden bij diverse instanties die de hulpvragen aanleveren.
De unieke formule van Present is vrijwilligers verbinden met voor hun onbekende hulpvragers. En dan gebeuren er vaak hele mooie dingen!
Afgelopen jaar zijn er bijna 140 hulpverleningsprojecten tot stand gebracht. Met zeer verschillende  groepen vrijwilligers: 4 jongerengroepen, 69 groepen uit kerken, 10 bedrijven, 22 flexgroepen, 14 scholierengroepen, politieke partijen en vriendenclubs die zich voor Present willen inzetten.
Dhr. Boxum bedankt tot slot de mensen van de eerste uren en oprichting, de mensen die voor ons bestuurden of coördineerden en vrijwilligerswerk deden. En ook voor alle bestuurders en vrijwilligers van nu een woord van dank.

Burgemeerster Bats
Als ambassadeur van Present Steenwijkerland deelt burgemeester Bats mee dat ook binnen het college van B&W gesproken wordt hoe we een vangnet kunnen zijn voor mensen die extra zorg en aandacht nodig hebben. Aandacht voor een ander is belangrijk.
Belangrijk hierbij is dat we Present Steenwijkerland goed op de kaart zetten. Het is in de afgelopen 10 jaar een organisatie geworden die staat als een huis.

Pieter Cnossen
Pieter Cnossen, directeur van Present Nederland,  ging in op de wijze waarop onze samenleving veranderd is. Van de verticale verzuiling vroeger, zijn we in een horizontale verzuiling beland. Eenzaamheid, stress en armoede zien we steeds meer terug in onze maatschappij. De uitdaging is om ontmoetingen tussen mensen uit de verschillende nieuwe zuilen tot stand te brengen.
Als Present hebben we ook de uitdaging om er op uit te gaan, mensen uit te nodigen, hen in ontmoeting te brengen met anderen. Daar waar ontmoeting is, kunnen mensen elkaar echt zien, waarderen en helpen. Zo maken we de samenleving blijer en gelukkiger.
Het gaat om die ene ontmoeting.

Ambassadeur
Aan het eind van de bijeenkomst stelt Henk Boxum  Marcel Timmerman van Wetland Wonen voor. Hij wordt naast burgemeester Bats en Henrieke Hofsteenge van Sociaal werk de Kop, de derde ambassadeur van Present Steenwijkerland.
Ook hij is ervan overtuigd hoe belangrijk de rol van Present is. Verbinden is wat Present wil, het verschil maken voor veel mensen. Present zal nooit overbodig zijn.

We kunnen terugkijken op een mooie bijeenkomst ter gelegenheid van het 10- jarig bestaan van Present Steenwijkerland

Henk Boxum en ambassadeur Marcel Timmerman

Voorzitter Present Nederland Pieter Cnossen