Ik zie jou…

05-06-2020

De scholen zijn langzamerhand weer opgestart, en steeds meer zaken uit het normale leven ‘mogen’ weer. Toch is het nog lang niet zo als het een aantal maanden geleden was. Vooral ouderen, thuiswonend of in verzorgingstehuizen, merken nog iedere dag dat er maatregelen zijn om verspreiding van het coronavirus te voorkomen. Als risicogroep moeten ze extra alert zijn waar het gaat om dingen buiten de deur, en familie en bekenden kunnen lang niet allemaal langskomen.

Bovenstaande punten zijn onder andere reden voor De Wegwijzer om samen met Stichting Present iets te doen voor ouderen in de buurt. De kinderen van de school hebben iets moois gemaakt, wat in ‘Ik zie jou’-tassen is uitgedeeld bij verzorgingscentra en zelfstandig wonende ouderen. “Een mooie activiteit om met de kinderen in de groepen stil te staan bij de gevolgen van de coronacrisis voor anderen. De kinderen kunnen namelijk snel het idee krijgen dat alles weer normaal is nu de scholen weer open zijn. Door deze samenwerking met Stichting Present kunnen we de kinderen ook laten zien wat buiten de schoolmuren gebeurd.” aldus Martijn van Heerde, directeur op De Wegwijzer.

De ‘Ik zie jou’-tassen zijn een idee van Stichting Present. Marieke Weijdema, coördinator bij Present vertelt: “In het begin van de maatregelen rond het coronavirus was er op verschillende manieren veel aandacht voor mensen die alleen thuis zitten. Door bijvoorbeeld bloemen langs te brengen, stoepkrijttekeningen te maken of een briefje door de bus te doen met het aanbod te helpen als dit nodig is, hebben veel mensen laten zien dat ze klaar staan voor anderen. Nu het gewone leven langzaam weer wordt opgepakt kunnen we gemakkelijk vergeten dat dit niet voor iedereen zo is. Daarom delen we tassen uit om aan mensen die veel thuis zitten te laten weten dat we ze niet vergeten zijn.”

De Wegwijzer doet jaarlijks verschillende activiteiten voor kwetsbaardere mensen in de buurt. “We willen als school ook van betekenis zijn voor de mensen om ons heen. We hebben een plek in de maatschappij en moeten onze leerlingen ook voorbereiden op het leven in de maatschappij. Het omzien naar anderen is daarin voor ons heel belangrijk.” legt Martijn uit. “Een deel van de activiteiten konden door de maatregelen van het RIVM niet doorgaan. Erg leuk om via deze actie toch iets te kunnen doen voor anderen.”