“Kerstlicht”

27-10-2020

Iedereen vindt het leuk om met de kerstdagen” warmte” om zich heen te voelen. Een kerstkaartje, een kerstpakket van bijvoorbeeld uw werk, een cadeautje onder de boom, een mooi samenzijn in uw kerk, lachend aan de kerstborrel of gezellig aan het kerstdiner met vrienden en/of familie voor zover dat mogelijk is in deze tijd van corona.
Helaas zijn december en de feestdagen niet voor iedereen warm en liefdevol. Er zijn heel veel mensen in onze omgeving die alleen zijn met kerst. Deze mensen hebben meestal geen netwerk, geen sociale kring, en “vieren” deze dagen net als elke andere dag. Maar vergeet niet dat er ook andere omstandigheden kunnen zijn waardoor de Kerst even minder gezellig kan zijn voor onze stads- en dorpsgenoten, zoals ziekte of financiële beperkingen.

Wij, Stichting Present Steenwijkerland, zoeken daarom “Kerstlichtjes” die deze mensen in de periode voor kerst een lichtpuntje willen geven.

Wat doet een “Kerstlicht”?
In de vier weken voorafgaand aan Kerst (dit heet de adventstijd en die is dit jaar van zondag 29 november tot en met donderdag 24 december) breng je als ‘Kerstlicht’ liefst elke week, of minimaal twee keer, een presentje bij mensen die een steuntje in de rug kunnen gebruiken. Het gaat om een klein gebaar of attentie. Een leuke kaart, een tekening, een bloemetje, een kerstpakketje, een kopje koffie, een praatje of op welke manier dan ook! Gewoon uw idee, hoe u kunt omzien naar een ander. Het hoeft u niet veel te kosten, niet financieel en niet qua tijd, maar het betekent heel veel voor iemand bij u in de buurt. Wij vragen van een kerstlicht ten alle tijden de richtlijnen van het RIVM te volgen. Zie filmpje op https://www.youtube.com/watch?v=N5IdfqjAZxo

Voor wie word je een “Kerstlicht”?
Ouderen, jongeren, kinderen, ziek en gezond. Eigenlijk komt gewoon iedereen die om wat voor reden dan ook extra aandacht verdient in aanmerking! Denk eens aan een oudere mevrouw die vaak alleen is, een jonge moeder die alleen voor het runnen van haar gezin staat, je buurman waar je nooit bezoek ziet, een weduwnaar die het eenzaam vindt na het overlijden van zijn vrouw, een jonge man die herstellende is van een burn-out, een jonge vluchteling en ga zo maar door.

• Je kunt je aanmelden als “Kerstlicht” door onderstaande gegevens in te vullen en op versturen te klikken, dit kan tot en met 15 november.
  • Je wordt – door Present – zo spoedig mogelijk gekoppeld aan de ontvanger na 18 november.
    Als “Kerstlicht” krijg je de naam, adres en korte informatie over de persoon voor wie je kerstlicht zult zijn. Ook krijg je kaartjes om bij de attenties te voegen. Als “Kerstlicht” blijf je de hele adventsperiode in functie. Vanwege de privacy en de wetgeving AVG mogen er geen persoonsgegevens worden vastgelegd en vragen wij je ook zorgvuldig om te gaan met de gegevens van de persoon waarmee je wordt gematched.
  • Ontvangers opgeven?
    Ken jij zelf iemand uit jouw omgeving die wel wat extra aandacht verdient? Geef hem of haar dan op als ontvanger van Kerstlicht-presentjes.
    Je kunt iemand aanmelden als ontvanger door onderstaande gegevens in te vullen en op verzenden te klikken, dit kan tot en met 15 november.
    Tijdens de eerste actie, van het kerstlicht, zal de ontvanger van het kerstlicht een brief namens Present Steenwijkerland ontvangen. Hierin leggen wij uit wat de actie inhoudt en geven ook de optie om af te melden bij geen interesse.